Het lijkt wel alsof de airco vast zit op ‘vriezen' op de designafdeling van Renault. Zo fris is er de wind sinds de Nederlander Laurens van den Acker er als nieuwe stijlprofeet werd binnengehaald. Na een hele reeks studiemodellen, begint de invloed ervan ook door te sijpelen in seriemodellen. De Clio onderging daardoor al een complete metamorfose, en nu is er van die middenklasser ook een break. Die luistert naar de naam Grantour en wil vooral de mooiste van het land zijn. Dat is overigens schaars bevolkt. Alleen de Skoda Fabia Combi en Seat Ibiza ST bezetten hetzelfde territorium.
Het gamma aapt dat van de minder volumineuze Clio na. Dat betekent dat je eerst je keuze moet maken uit vier motoren in de uitrustingsversies Authentique, Expression of Dynamique, al kan je natuurlijk niet alle combinaties zonder beperkingen kiezen. In de eerste twee uitrustingsversies staat het volledige palet (1.2 16v 75, 1.2 TCe 90, 1.5dCi 75 en 1.5dCi 90) ter beschikking terwijl het hoogste uitrustingsniveau steevast 90 paarden aan de teugel houdt, ongeacht de brandstof die aan het blok gevoederd wordt.
Toen we de vijfdeurs aan de tand voelden, hebben we het reeds uitgebreid over de personaliseringsmogelijkheden gehad. In plaats van in herhaling te vallen, beperken we ons dus tot de conclusie dat je ook hier velgen, koetswerk én interieur van enkele spatten gelakte kunststof kan laten voorzien om er toch maar voor te zorgen dat niemand anders een identiek exemplaar op z'n oprijlaan heeft staan.
De prijsvork ten slotte gaat van € 13.850 voor de kleinste benzineslurper tot € 19.600 voor de diesel die in het bad met uitrusting is gevallen. We denkt dat de auto op de foto's tot die laatste soort hoort, heeft het aan het rechte eind.