De marketingboys van Renault hebben in de aanloop naar het project enkele studies besteld waaruit moest blijken dat mensen die een break kopen, helemaal geen break willen. Wat ze eigenlijk willen is een sportieve driedeurs. Vandaar dat de Clio Grantour nu een aflopende daklijn combineert met een opgetrokken gordellijn, een derde zijruit die de glaspartijen die ervoor en erna komen de hand reikt en deurklinken voor de achterste portieren die zichzelf in de C-stijl hebben verstopt uit vrees de lijn te verstoren. Voeg er een neus en achterpartij aan toe die een hoogtestage in persoonlijkheid achter de rug hebben, en je hebt niet alleen een model dat zich verrassend eenzaam voelt in het segment (er is namelijk geen break van kleppers als een VW Polo, Citroën C3 of Peugeot 208), maar ook eentje dat een stevig volume combineert met een gelikt uiterlijk.
De omvang is overigens met 204mm toegenomen ten opzichte van de gewone Clio. De wielbasis bleef gelijk, maar de achteroverhang is nu verlengd tot 825mm. Overigens betekent dat nog steeds niet dat de kont erg zwaar oogt. 80cm valt best mee. Als we dan al iets vinden, dan is het dat de overhang vooraan best wat compacter had gemogen. Maar dat vind de EuroNCAP crashtestorganisatie dan weer een slecht idee.