Renault is in z'n nopjes met de nieuwe Clio Grantour. En je kan zien waarom. Op vlak van design wordt de concurrentie - die eigenlijk alleen bestaat uit de Skoda Fabia Combi en Seat Ibiza ST - wel degelijk een hak gezet. Zonder de patserwaarde helemaal de pan uit te laten swingen, is het team van Renault-designdirecteur Laurens Van Den Acker er alvast in geslaagd een model neer te zetten dat dynamisch oogt en verzorgd overkomt. Aan de buitenzijde tenminste, want aan de binnenkant blijft de riante hoeveelheid hard plastic een stevige doorn in het oog. Vooral omdat het te vinden is op onbegrijpelijke plaatsen - waar je je elleboog neerlegt en je handen aan het stuur houdt. Alsof Renault voor het eerst een auto bouwt. Wie de boordplank liever in felle kleurtjes bestelt kan dat. Wij zijn blij dat er ook normale tinten bestaan. Die reflecteren wellicht ook minder in de voorruit.
Als het op plaatsaanbod aankomt, doe je aan de Clio Grantour een goede zaak. Achteraan is de hoofdruimte met 15mm toegenomen en de koffer is nu minimaal 443l groot. Dat is de helft meer dan de berline. En er past in het totaal 1.390l in.
De dieselmotor is een aangename metgezel. Met 90pk en 220Nm blijf je zelden op je honger zitten, hij laat zich niet te veel horen en heeft een dorst die beperkt blijft tot 3,4l/100km. Helaas zit hij in een onderstel dat je vol overtuiging elke ribbel, plooi en zandkorrel op het wegdek wil doorseinen en dat terwijl gezinswagens toch wat comfort mogen bieden. Wie dat van een constructeur die doorgaans een erg goed compromis uit de hoed weet te toveren als een domper op de feestvreugde beschouwt, is exact dezelfde mening als ons toegedaan.