Onmiddellijk herkenbaar als een Ford, scherp vormgegeven doch niet erg in het oog springend. De B-Max houdt vast aan het recept die het merk voor alle (Europese) modellen hanteert en vergelijkingen met de C-Max zijn helemaal niet verkeerd. Maar de B-Max kreeg natuurlijk wel een pak minder groeihormonen binnen. Hij behoort tot het segment waar onder meer de Citroën C3 Picasso, de Opel Meriva en de Kia Venga zich thuisvoelen.
De B-Max is 4,08m lang, 1,75m breed en 1,6m hoog. Dat is even lang als de Picasso en de Venga maar wel 21cm korter dan de Meriva. In de koffer past een niet erg ongewone 318l, de bergruimte onder de koffervloer inbegrepen. Leg de achterbank neer en de B-Max kan tot 1.386l aan. Even vergelijken? De Venga slikt 1.253l, de Meriva stelt 1.500 eenheden ter beschikking en in de C3 Picasso kan je tot 1.506l kwijt.
Maar uiteindelijk heeft de B-Max toch de beste kaarten in handen. Met het voorportier en de schuifdeur helemaal opengezwaaid meet de vrijgekomen opening tot ruim anderhalve meter in de lengte. Daar kan geen enkele concurrent aan tippen. Het doet eender welke verhuisoperatie nog een pak vlotter verlopen dan anders, en op openbare parkeerplaatsen hoef je in deze Ford niet te vrezen om ergens met de achterdeur tegenaan te tikken.