Ford trotseert het sub-C-segment met deze B-Max, een soort mini-C-max zonder middenstijl. Deze ongewone koetswerkconstructie biedt een maximale toegankelijkheid, met een vrije opening tot ruim anderhalve meter in de lengte. Om dat te bekomen moeten het voorportier en de schuifdeur helemaal open. Die vind je aan weerskanten terug.
Na een 1.0 Ecoboost nemen we deze keer een 95pk sterke 1.6 TDCi diesel onder de loep. Die is pas vanaf het tweede en middelste uitrustingsniveau beschikbaar en kost minstens € 19.550. Hij stoot gemiddeld 104g/km CO2 uit en komt volgens de autobouwer rond met 4l/100km.
De B-Max is compact - even lang als een Citroën C3 Picasso - maar praktisch ingericht. Zijn totale laadvolume uitgedrukt in liters bedraagt 318 in normale configuratie en 1.386 met de tweedelige achterbank neer (60:40). Zijn grootste troef is echter de ruime toegang, zoals we hierboven al aanhaalden, en daarmee steekt hij al zijn concurrenten de loef af.
De rest van het interieur ligt volledig in de lijn van de Fiesta en de Focus en blinkt niet uit in materiaalkeuze. De bekleders van dienst hebben een duidelijke voorliefde voor kunststof materialen en de boordplank oogt eerder druk. Gelukkig komen de zetels tot hun recht, is er aan opbergvakken gedacht - tot onder de laadvloer - en komen we geen centimeter te kort.
Onze testwagen doet er op een ei na 14 tellen over om 100km/u te bereiken. Dat is eerder sloom. Onderin de toerenladder laat de oliestoker zich dan ook niet van z'n beste kant zien. Gelukkig valt het testverbruik best mee - we noteren, met een beetje moeite, 5l/100km - en kreeg de B-Max de bekende Ford-genen toegediend. Want ondanks de eenvoudige ophanging houdt hij zich kranig in de bochten, en dat heeft alles met afstelling te maken. Meer beeld tref je in de fotospecial.