De zitpositie is op maat van het thuispubliek. We zitten dus best hoog, en bovendien is de linkervoetsteun beperkt. Aan ruimte echter geen gebrek, ook voor de benen. Achterin kunnen we, vanwege de lage daklijn, dan weer moeilijk over een overaanbod hoofdruimte spreken. Maar plaats in de breedte en vooral in de lengte is er anders wel.
Bij het opstarten van de systemen worden we gewekt door licht- en geluidseffecten, wat van deze Optima een sfeerbrenger maakt. Alleen jammer dat de afwerkingskwaliteit nog niet in de buurt komt van de tegenstanders. Terwijl kleppers als de nieuwe Mazda 6 zich stilaan op premiumterrein begeven, blijft deze Kia achterop hinken. Die grote knoppen doen 'm trouwens echt geen goed. Die elementen laten zich anders wel eenvoudig bedienen, en om consumptie aan boord toe te juichen is er aan bekerhouders geen gebrek. We tellen er maar liefst 8 in totaal. Een skiluik is van de partij en de achterbank laat zich in twee delen neerklappen (60:40).
In basistrim beschikt de Hybrid over zaken als een automatische airco in twee richtingen, een snelheidsregelaar, audiobediening op het stuur, verwarmde zetels vooraan, bluetooth en een AUX- en USB-aansluiting. Hoger op de ladder (€ 32.590) krijg je onder meer een slimme sleutel, warmtewerende ruiten, een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, navigatie met aanraakfunctie, een achteruitrijcamera en meer hulpjes om het leven aan boord aangenamer te maken. Een panoramisch glazen dak kan worden aangestipt op de optielijst, behalve op die van de instapversie.