Als opvolger van de ter dood veroordeelde Magentis heeft de in 2010 onthulde Optima zijn zaakjes op visueel vlak beter voor mekaar. Een vat vol zelfvertrouwen is het, met een grote middenvinger naar alles wat Duits, groot en duur is. Maar een auto dient niet enkel om naar te kijken. En dure Duitsers rijden meestal ook effectief naar behoren. Wat ook geldt voor z'n echte concurrentie uit het D-segment, zoals de Opel Insignia en de Ford Mondeo. De Optima is dus met een zware taak belast.
We hebben voor de hybridevariant gekozen. Die stoot met 125g/km zowaar 21% minder CO2 uit dan de 136pk sterke 1.7 CRDi diesel en dat maakt hem dus fiscaal interessant. En met een gecombineerd vermogen van 190pk, een aanvaardbaar leeggewicht van 1.587kg en een gemiddelde dorst van 5,4l/100km lijkt het op papier allemaal nog mooier. Nu de praktijk nog.
De Optima is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus en gaat vanaf € 26.491 de deur uit. In ruil krijg je dan de enige diesel. Je kan ook opteren voor een 2.0 benzine (165pk) of voor deze hybride, die minstens € 29.990 kost. Een automaat is op alle versies beschikbaar. Voor de Hybrid is er geen alternatief.