Operatie geslaagd, moeten de Zuid-Koreanen gedacht hebben nadat ze de Optima het levenslicht gunden. Dankzij zijn strakke lijnenspel, kloeke tronie en een sportief ogende achterkant weet hij zelfs potentiële klanten te verleiden die het vroeger nooit in hun hoofd zouden halen om een Kia voor de deur te parkeren.
De Hybrid voegt nog één en ander toe aan deze stijlvolle vormgeving. We noteren een meer aerodynamische voor- en achterbumper, zijschorten, lichtere aluminium wielen met een lagere luchtweerstand en een lipspoiler op het kofferdeksel. Een vlakke bodem door middel van panelen en een nieuw radiatorrooster met 'actieve' luchtklep - die sluit wanneer het tempo stijgt - dragen ook weer bij aan een betere luchtstroom. De Cx-waarde bedraagt 0,26, drie hondersten minder dan het coëfficiënt van de conventionele Optima.
Ons testvoertuig meet 4,85m bij 1,83m en is 1,45m hoog. De wielbasis bedraagt bijna 2,8m, wat achterin een zee van beenruimte oplevert. In de koffer past 381l en een stalen reservewiel. Een pak kleiner dan die van de niet-hybrides, vanwege de plaatsing van de batterijenset. Over de toegankelijkheid ervan zijn we weinig te spreken.