Kia gaat het felbekampte D-segment te lijf met deze Optima, misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende productiewagen die de Zuid-Koreanen al in Europese omloop hebben gebracht. Zijn veelgesmaakte lijnen hebben al heel wat (positief) stof doen opwaaien, en de concurrerende constructeurs waren sinds dag één op hun hoede. Maar de berline moet uiteraard ook de bestuurder en zijn (of haar) gevolg kunnen verleiden. Tijd dus om uit te zoeken of die taak hem niet te zwaar valt.
Ditmaal proberen we de hybrideversie voor je uit. In de catalogus staat die naast de 136pk sterke 1.7 CRDi en de 165pk presterende 2.0 benzine geafficheerd. Zijn gecombineerde vermogen van 190pk wordt gepuurd uit een benzinedrinkende tweeliter (150pk) en een elektromotor die de overige 40 paarden voor de rekening neemt. Je kan er eentje bestellen vanaf € 29.990.
Terwijl de buitenzijde geen introductie hoeft, afgezien van bijkomstigheden als enkele aerodynamische koetswerkaanpassingen, een vlakke bodem en een actieve klepsluiting in het radiatorrooster voor de hybride, gaan we meteen over tot inspectie van het interieur. Daar valt het ruimteaanbod op, met name de beenruimte achterin. Plaats voor het hoofd is er weliswaar minder dan voorin, wat met de laag aflopende daklijn te maken heeft. De algemene bediening verloopt best intuïtief. Koffergewijs slikt de Optima Hybrid minder dan zijn meer conventioneel aangedreven broertjes, waarvoor we het batterijenpakket als grote schudige aanduiden. Hij slikt 381 liter.
Wie al eens met een hybride op gang is geweest, weet waarover we spreken. Net als andere spelers (zoals de Toyota Auris Hybrid) hou je het gaspedaal maar beter in toom als je in de buurt van de verbruiksopgave wil blijven. Deze bedraagt 5,4l/100km, terwijl onze boordcomputer 7 liter en meer op het scherm tovert. Wat de Kia goedmaakt met zijn uiterlijk, wordt dus deels teniet gedaan door de onsportieve rijbeleving. Hij spreekt weinig met z'n bestuurder en werpt zich dus eerder op als een rustige metgezel die liefst niet te veel in de bochten duikt. Daar delft de Optima het onderspit ten opzichte van meerdere concurrenten. Op de CO2-schaal scoort de hybride wel, met een theoretische uitstoot van 125g/km, en dus presteert hij beter dan de enige diesel in het gamma. Meer foto's vind je in de bijhorende special.