Twee van de belangrijkste veiligheidsaanpassingen ten opzichte van de gesloten editie hebben al aangestipt in eerdere rubrieken. Het is de aanwezigheid van een extra laterale steunbalk, ruwweg ter hoogte van waar de C-stijl bij een Golf met dak zit, en pyrotechnisch bediende rolbeugels die net achter de hoofdsteunen zijn ondergebracht. Komt het tot een koprol dan werken die twee samen om wat vrije ruimte te creëren tussen inzittenden op de achterbank en de ondergrond. Dat uitproberen bevelen we uiteraard niet aan.
Vooraan wordt je natuurlijk wat beter afgeschermd. Je kan er niet alleen op de versterkte voorruitframe rekenen. De normale frontale airbags zijn er aangevuld door specifieke zij-airbags die groter zijn dan bij een normale auto - kwestie van de afwezigheid van gordijnplofkussens enigszins te compenseren.
In het elektronische departement is de R compleet uitgerust. Tractiecontrole, stabiliteitscontrole, een uitschakelbaar antidoorspinsysteem en zelfs een elektronisch sperdifferentieel (waarover meer bij rijeigenschappen) zijn van de partij.