Laat ons ook aan de binnenzijde maar eerst de verschillen met een meer ordinaire Golf Cabrio aanstippen, voor we een oordeel formuleren. En er zijn er nogal wat. Eigenlijk is de aankleding helemaal specifiek. VW heeft mogelijkheden gevonden om een paar extra onderdelen te voorzien van chroomaccenten. Dingen waar je niet zat op te wachten, zoals de draaiknop om de lichten te bedienen en de schakelaars om de ramen te openen en te sluiten. Aluminium is dan weer gebruikt voor alles rond de hendel van de DSG-automaat, de sierlijsten op dashboard en in het instrumentarium en de deurdorpels met R-logo. De wijzers met witte achtergrondverlichting en blauwe wijzers maken je overigens meteen diets dat je niet zomaar met een Golf Cabrio onderweg bent.
Zitten doe je in specifiek ontworpen sportzetels die net zo goed steunen als ze eruit zien. Vooraan dan toch, want terwijl de eerder krappe achterbank weliswaar ook voorzien is van zwart leder, grijze accenten en sierstiknaden, is de vorm daarvan geen millimeter aangepast. Niet dat we dat erg vinden, want hoewel je er natuurlijk wel voor even volwassenen kan schikken zonder een mopperconcert over je heen te krijgen, lijken ons echt lange ritten minder aangewezen.
Ergonomisch en op vlak van afwerking kan je deze vorige generatie Golf nog steeds niet verwijten, al is het natuurlijk wel zo dat de nieuwste generatie zichzelf weer naar een hoger plan tilde. En erg frivool of karaktervol is het nog steeds niet.
Minstens even belangrijk is hoe de Golf zich als Cabrio gedraagt. En terwijl het geluidsniveau en windruis met het dak dicht erg goed meevallen, doe je er goed aan het optionele windscherm te monteren als je langere tijd onder open hemel afstand wil malen. Dat is overigens niet het meest eenvoudige om te monteren, maar het loont wel absoluut de moeite. Is het in onbruik, dan past het natuurlijk in de koffer. Dat die voor de toegang beroep doet op een erg klein klepje, had je zelf al in de gaten. En ook het laadvolume is niet langer gigantisch. Er blijft nog 250l over. De neerklabare achterbank is gebleven, maar omdat ook de structuur aan de achterzijde voorzien is van een extra verstevigingsbalk, is de doorlaadopening nauwelijks meer dan 50cm breed en 30cm hoog. Een pakezel is het niet, maar had je dat verwacht?