Volkswagen maakt vaart met de commercialisering van de zevende generatie Golf. Zopas werd op het Autosalon van Genève nog de Variant aan het smakenpalet toegevoegd. Maar wie de populaire middenklasser liever zonder dak wil, krijgt van het model steevast de zesde generatie aangereikt. Niet dat dat een ramp hoeft te zijn, want door de voorzichtige stijlevolutie van de Duitsers moet je toch twee keer kijken voor je het verschil ziet. Het is overigens lang niet zeker dat de Cabrio er wel komt van generatie 7. VW sloeg in het verleden ook al eens een modelevolutie over. De introductie van een nieuwe motorvariant, lijkt dat laatste zelfs te insinueren.
De jongste uitvoering van de Golf Cabrio is ook meteen de sterkste. En omdat er al een GTI in het programma stond, betekent dat onvermijdelijk dat de nieuweling onder de noemer ‘R' in de catalogus verschijnt. Het is voor het eerst dat VW dat aandurft met een Cabrio.
Natuurlijk is de uitrusting gespekt en de aankleding specifiek, naast een paardenstal die tot 265 stuks is uitgebreid. Maar de prijs gaat ook stevig de hoogte in. Net als de GTI sleept de R zich aan de voorwielen door het verkeer, terwijl de transmissie uitsluitend wordt toevertrouwd aan een DSG-automaat met zes verhoudingen. Een recept dat je in het geval van de GTI € 32.610 armer maakt, maar dat in combinatie met de R meteen € 42.300 kost. Hoog tijd dus om uit te zoeken of die ene letter het prijsverschil kan verantwoorden.