Wel, het is natuurlijk een Golf Cabrio. In z'n jongste incarnatie gelukkig zonder vaste rolbeugel maar met pyrotechnisch geactiveerde veiligheidsteunen bij de achterste hoofdsteunen en met een stoffen kap die met de druk op de knop geheel elektrisch (en opvallend stil) in niet eens 9 seconden onder de afdekkap onder de gordellijn verdwijnt (sluiten neemt 11 tellen in beslag). Daaraan verandert niets omdat de R zich in het spel moeit.
Maar natuurlijk wordt aan de uitstraling wel gerommeld. De meer innige band met het asfalt wordt in de verf gezet door enerzijds de ophanging met 25mm te verlagen ten opzichte van het standaardexemplaar en anderzijds steeds 18-duims schoeisel te voorzien.
Een hoop details zorgen er gelukkig voor dat de Golf R z'n prijskaartje aan de buitenzijde op z'n minst gedeeltelijk kan verantwoorden. Want er is zorg besteed aan de aankleding. Die is immers rap opzichtig of - aan de andere zijde van de balans - te onopvallend. Op specifieke zijschorten, een achtervleugel en bumperschilden in koetswerkkleur na wordt het verschil gemaakt door dubbele verchroomde uitlaatpijpen aan weerszijde van de achterbumper, LED-achterlichten en een glanzend zwarte afwerking van de remzadels (met R-logo), luchtinlaat, radiatorgrille, de spiegelkappen en de koplampbehuizing.