Al ruim een decennium is de GTI niet langer de snelste Golf uit het programma. De R-uitvoering biedt meer. Maar dat gebeurde nog nooit eerder in een cabrio, tot nu. En hoewel de eerste dakloze Golf R in ons land nog geleverd moet worden, dienen we alvast aan te stippen dat die gebaseerd is op de zesde generatie, terwijl we in gesloten edities inmiddels al toe zijn aan editie zeven. Als je € 42.600 uitgeeft - hetzij bijna € 10.000 meer dan aan een GTI Cabrio - mag je wel weten waarom. Wees gerust: aan de buitenzijde zie het nauwelijks. En de R is eigenlijk best smaakvol en tegelijk sportief uitgedost.
Aan de binnenzijde kan je evenmin moeilijk je vinger leggen op echte tekortkomingen in vergelijking met de nieuwste incarnatie van het product, al voelt het onmiskenbaar een tikkeltje minder fris aan. Wat ook hier overtuigt is aankleding en afwerking, terwijl de koffer uiteraard werd ingekrompen tot amper 250l om plaats te maken voor het dak. Dat gaat overigens elektrisch open in amper 9 tellen en met een windstopper op de plaats van twee klagende achterpassagiers kan je gerust lange afstanden met de kruin onder de open hemel afmalen.
In cijfers is de Golf R met z'n 265pk, 350Nm, zestrapsautomaat met dubbele koppeling, sprinttijd van 6,5 seconden en top van 250km/u best indrukwekkend. En snel rijden is een makkie. Net daarom vallen de sensaties wat tegen. Dergelijk vermogen wordt tegenwoordig uit een viercilinder getapt en omdat die voor het weggedrag erg afhankelijk is van elektronische snufjes, krijgt zowel de soundtrack als de stuurbeleving een artificieel sausje. Echte puristen lopen dan ook het risico op hun honger te blijven zitten, terwijl iemand die gewoon af en toe en wat pittiger voor de dag wil komen zonder zich al te veel zorgen te maken, het wellicht juist uitstekend vindt.
Meer beeld vind je in de fotospecial.