Volkswagen maakt in snel tempo werk van een groot aanbod aan veiligheidssnufjes op al haar modellen. Kijk maar naar de kleine Up! en recenter nog de nieuwe Golf, die standaard worden uitgevoerd met een systeem met een radar, dat desnoods zelf de rem intrapt als de afstand met een voorligger kritisch wordt. De huidige Passat ontbeert dit systeem nog, en dus ook deze Alltrack afgeleide, maar dit gegeven buiten beschouwing gelaten blijft het arsenaal erg indrukwekkend. Naast de gebruikelijke zaken als ABS, plofkussens, Isofix bevestigingspunten achteraan en dergelijke meer kan je desgewenst ook dynamische bi-xenonkijkers, aktieve groothoekregeling of een rijstrookassistent laten monteren. En daar blijft het niet bij, als je dat niet wil.
Specifiek voor deze Alltrack zijn de stalen beschermplaat onder het carter en de Offroad modus. Die laatste zorgt ervoor, in combinatie met de DSG bak tenminste, dat het gaspedaal wat minder direct reageert op je voetinputs en dat de automaat ietsje langer wacht met schakelen bij lage snelheden. Bovendien is de activatie van deze modus voor de ABS sensoren het signaal om doorslippende wielen kordater af te remmen, zodat deze niet met al het voorhanden zijnde motorkoppel gaan lopen en het grippende wiel aldus tot immobiliteit dwingen. Op die manier wordt een sperdifferentieel gesimuleerd. Ook een afdaalhulp is voorhanden.