Zoals we al eerder aanhaalden, weet een break met succes ruimte en functionaliteit te koppelen aan comfort en rijplezier. Dat huwelijk komt enigszins onder druk te staan als je de Passat, die toch als schoolvoorbeeld van die geslaagde relatie mag doorgaan, moedwillig hoger op de poten plaatst en onvermijdelijk ook wat logger maakt door het opdrijven van het gewicht. Zwartkijkers zien wellicht geen bestaansreden voor dergelijke avontuurlijke, doch inherent minder sportief rijdende breaks, want met een weliswaar verhoogde, maar nog steeds geringe bodemvrijheid en onaangepaste overhangen ontberen ze de terreinwaardigheid van echte moddervreters en komen ze niet in de buurt van de hoge zit waar suv-rijders zo tuk op zijn. Maar evengoed zou je kunnen opperen dat door de extra set aangedreven wielen en de verhoogde bodemvrijheid het concept van de in den beginne al erg polyvalente break nog wat verder wordt uitgediept. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Net zoals de conventionele Passat, die geheel in regel met zijn sobere inner- en uiterlijk zowat als de maatstaf kan beschouwd worden in het segment, zonder in één of andere discipline te excelleren of onderuit te gaan, zo ook ziet deze Alltrack zijn zin voor avontuur niet gevierd door al te veel uitbundigheid. De 4Motion technologie doet zoals bij alle met deze aandrijving uitgeruste VW's erg discreet zijn ding en laat niet alleen een uitstapje op het onverharde toe, maar verhoogt tevens de spoorvastheid, ook en vooral bij hogere bochtsnelheden. De Passat stuurt er wat levendiger en kordater door en dat komt de vertrouwensrelatie tussen bestuurder en voertuig natuurlijk altijd ten goede. Gekoppeld aan de nog steeds magistrale DSG automaat, en met dank aan een goed voorziene, 170pk sterke 2.0 TDI voelt de Alltrack zich even in zijn sas op de Duitse Autobahn als op een besneeuwde bosweg. Volkswagen denkt vooral de koper te overtuigen die met zijn break regelmatig aanhangwagens trekt en daarbij vaak licht terrein aan dient te doen, een omschrijving waarin we ons helemaal kunnen vinden.
Ondanks zijn licht verhoogde koetswerk blijft de Passat natuurlijk nog altijd een break, een vorm die doorgaans beter door de lucht poogt te klieven dan een bonkige suv. Omdat de vierwielaandrijving in 'rust' in feite alleen de voortrein bedient, blijft de gemiddelde dieseldorst dan ook bijzonder gunstig. VW belooft een verbruik van 5,8l/100km voor deze TDI variant met DSG bak, 4Motion aandrijving en een vermogen van 170pk (152g CO2/km) en dat willen we nog geloven ook. Dat wij afklokken op een verbruik van dik zeven liter is dan ook erg netjes, de vele Duitse snelwegkilometers en escapades op skipistes in beschouwing genomen.