Men zou kunnen stellen dat de wildgroei aan segmenten die het automobiellandschap thans kenmerkt, zich nooit eerder in de bescheiden geschiedenis der vierwieler heeft voorgedaan. En dat is in absolute cijfers ook zo, al is dat veeleer een gevolg van de situatie, dan van een nu wél uitgesproken en voorheen onbestaande wens. Tegenwoordig kunnen ontwerpers haast grenzeloos met motoren en platformen aan het jongleren gaan, en zodoende twee vehikels met dezelfde bouwstenen het leven schenken. Ofschoon beide ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben. Het feit dat dergelijke ontwerpmatige zijstapjes vroeger veel minder, en al zeker met minder doordachtheid werden gezet, had veeleer te maken met praktische bezwaren dan met het ontbreken van de wil ter zake.
Wie er het eerst was doet er niet echt toe. Zo'n half decennium geleden had iedereen in de branche onderhand wel door dat suv's het stadium van de hype waren ontgroeid en voortaan als volwaardig segment hun plaats hoorden te krijgen in het aanbod. Haast tegelijkertijd zagen enkele constructeurs terecht brood in het idee om de banale bedrijfsbreak een stel rubberen laarzen aan te trekken, om op die manier een in essentie saai produkt met een saus vol avontuur en een artificiële appetijt voor expedities te overgieten. Audi deed het met zijn A4 quattro Allroad, Volvo met de XC70. Subaru had dan al een Outback variant van de Legacy in het gamma, wat het koppige Japanse merk van elke beschuldiging inzake plat commercieel opportunisme ontheft. Opel kondigde begin vorig jaar een CrossFour variant van de Insignia Sports Tourer aan, een wagen waar we vandaag nog altijd op wachten trouwens, en het Franse Peugeot ging met de 508 RXH warempel zelfs de hybride toer op. En Volkswagen dacht ... dat kunnen wij ook.
De Passat Alltrack is dus ook zo'n lichtjes verhoogde, van al dan niet functioneel beschermend koetswerk voorziene versie van de Passat Variant. Het goedkoopst blijft de Alltrack met een 1.8 TSI benzinemotor, want al vanaf € 32.830 is hij van jou. Alleen stuiten we daar al op een eerste contradictie. Want in die motorisatie is de Passat helemaal niet voorzien op alle terrein, hij ontbeert namelijk de redelijk essentiële vierwielaandrijving. Iets wat ook op de 140pk sterke 2.0 TDI (€ 33.560) van toepassing is, al kan 4Motion daar wel worden ingebouwd in ruil voor net geen € 2.000 extra. Wij gingen op pad met de krachtigste en duurste van de bende, aangedreven door hetzelfde 2.0 TDI blok maar dan met een maximaal vermogen van 170pk. Deze versie is altijd voorzien van 4Motion en de DSG automaat met dubbele koppeling. Kostprijs zonder opties: € 39.780.