Mercedes stopte meer dan een dozijn rij-assistentiesystemen in de nieuwe CLS. Stuk voor stuk elektronische hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat de koets steeds de richting van het stuur volgt. Maar evengoed om ongevallen zo veel mogelijk te voorkomen en desgevallend de ernst ervan te verminderen.
Uiteraard zijn ABS en stabiliteitscontrole standaard. Die laatste kan je manueel nooit uitzetten, wat we nog steeds een te betuttelende beslissing vinden van de Duitsers. Ook zijn alle plofkussens en whiplash beperkende stoelen standaard, maar andere snufjes, zoals een radargestuurde snelheidsregelaar, rijstrookassistent of verkeersbordenherkenner vereisen een een bijkomende financiële inspanning.
De CLS was de eerste personenwagen die leverbaar was met koplampen die enkel van LEDs waren voorzien. Ook in de nieuwe CLS blijft deze technologie een optie. 71 LEDs zorgen, als het Intelligent Light System beslist dat ze allemaal ontstoken moeten worden, er voor dat het front er uit ziet als een kerstboom. Maar het valt duidelijk in de smaak van de klanten, want meer dan 95% tast dieper in de buidel om licht te krijgen dat feller is dan xenonlicht en tegelijk daglicht dichter benadert. Daarenboven branden LEDs tot 10.000 uren vooraleer ze stuk gaan, wat vijf keer langer is dan al behoorlijk duurzame xenons, in vergelijking met halogeenlampen is dat dan.