De meest interessante versie voor ons land is tevens de minst performante. De 250 CDI, uitgerust met een 2,2 viercilinder zelfontbrander, lijkt in eerste instantie wat mager voor een krap vijf meter lange wagen. Toch als je de rest van het aanbod bekijkt, al laten we de CLS 63 AMG met zijn 5,5l V8 biturbo die 525pk kan genereren even buiten beschouwing. Doch ook de kleinste benzinepatser, dat is dan de CLS 350, een 306pk sterke 3,5l zespitter, is niet bepaald een zacht eitje. Ertussen zit nog een atmosferische achtcilinder die 408pk onttrekt uit 4.633cc en € 89.540 kost. De enige andere diesel dan de vierpitter uit ons testexemplaar is de 350 CDI, waarbij 265pk uit een drieliter V6 gepuurd worden en waarvan de basisprijs van € 69.696 nog vlot onder prijs van de instapbenzine blijft.
De 250 CDI die we meenemen kost minimaal € 62.194, staat garant voor 204pk en maar liefst 500Nm en wordt standaard gekoppeld aan een snel en doordacht werkende zeventrapsautomaat. Deze versie maakt zichzelf niet alleen aantrekkelijk met z'n basisprijs, maar ook met het opgegeven verbruiksgemiddelde van 5,3l/100km en vooral zijn CO2-afgifte van amper 139gr/km. Hij presteert vanzelfsprekend het minst van de bende, al hoef je met een sprinttijd van 7,8 seconden en een top van 235km/u nu ook weer niet te kniezen. Eerlijk is eerlijk: Eigenlijk kunnen we helemaal niet zeggen dat we ooit in een verkeerssituatie verzeild raakten waarin het voor handen zijnde vermogen ontoereikend bleek. Als enige minpunt noteren we de rauwe klank van de diesel bij een koude start of onder belasting; dan missen we toch de verfijnde roffel die je bij zo'n slee verwacht.
Zelfs in dit segment wordt een hydraulische stuurinrichting geruild voor een elektrisch exemplaar in de jacht op enkele luttele grammetjes CO2-uitstoot. Gelukkig heeft Mercedes een uitstekende installatie aan boord gemonteerd, die erg natuurlijk is afgesteld en ons er zelden op wees dat het ding eigenlijk niet langer met de ondergrond converseert. In tegenstelling tot de E-Klasse Break waar hij op gebaseerd is, krijgt de CLS Shooting Brake standaard in elke versie een gestuurde luchtophanging voor de achterwielen. Wil je die ook op de vooras dan moet je bijbetalen tot je voor een V8 kiest. Ons testexemplaar was overigens van die optie voorzien, en dat maakt de rijbeleving ongemeen comfortabel. De combinatie met de instapdiesel en een werkelijk uitstekende geluidsisolatie promoot dan ook eerder een gemoedelijke rijstijl die het uitgelezen dempingscomfort onderlijnt.