Wanneer we een nieuwe auto aan de tand voelen die zichzelf kort na ons kruisverhoor nog moet gaan bewijzen in een klassiek segment, vertrekken we in de eerste plaats van de kwaliteiten die in dat milieu van tel zijn. Om vervolgens te toetsen of de nieuwkomer er daar voldoende van bezit, waarbij we niet nalaten in het oog springende zaken te belichten. Zowel in positieve als in negatieve zin, dat spreekt voor zich. Die werkwijze werkt voor het algemeen prima ... maar wat als een nieuwe vierwieler niet echt in een bestaand segment onder te delen valt? Als zo'n wagen het lef heeft er warempel zelf eentje uit te vinden? Dan, dan draaien de rollen om.
De eerste CLS prijsde zichzelf op de markt aan als een vierdeurscoupé, en geraakte nog weg ook met die contradictio in terminis. Gesterkt door diens succes, dat niet zozeer viel af te meten aan de verkoopscijfers maar eerder aan het aantal navolgelingen bij de concurrentie, kon de Ster geen zinnige reden bedenken om niet nog een keertje zo'n stunt uit te halen. En ziedaar: De CLS Shooting Brake is een víifdeurscoupé. Om niet te zeggen een sportieve break. De term shooting brake verwijst naar een vroeger gebruik waarbij een koets werd aangewend om paarden in te tomen en tegelijkertijd materiaal te vervoeren tijdens de jacht.
Twee activiteiten waarvoor we deze CLS, ondertussen al generatie twee trouwens, niet direct zouden inzetten en waarvoor hij voor alle duidelijkheid ook helemaal niet is bedoeld. Maar als we de etymologische betekenis even links laten liggen en ons concentreren op de romantiek die de term oproept, dan snappen we, met enige goede wil, de verwijzing wel. De Shooting Brake appelleert aan de ene kant aan plezier en individualisme, door het bieden van een sportieve rijbeleving, luxueuze aankleding en een eigenzinnig koetswerk. Aan de andere kant zijn de ruime koffer en grote achterklep natuurlijk reuze handig als er ook gearbeitet moet worden. Vorm ontmoet Functie, als het ware. Waar hebben we dat nog gehoord? Bij zowat elke presentatie van een nieuw model natuurlijk. Die voorkennis speelt niet in het voordeel van de CLS, want niet zelden blijkt die zogezegd ideale combinatie een maat voor niets ...