Er zijn twee manieren om het lijnenspel van de CLS Shooting Brake te benaderen. Met al hun gradaties daar tussen in. Zo trap je de bal in open doel als je stelt dat de CLS aan functionaliteit inboet ten opzichte van de Mercedes E Break waarmee hij technisch bijna alles deelt. Het is nogal wiedes dat een platgedrukte doos minder dingen kan vervoeren dan eentje die je nog niet hebt gemolesteerd om het enigzins plastisch uit de drukken. Je zou je kunnen afvragen of die transformatie in de naam der schoonheid dan eigenlijk wel ergens goed voor was. Duurder, minder handig maar nog steeds een break, houdt dat eigenlijk wel steek? In de linkerhoek van het publiek knikken nu enkele mensen heftig nee.
Mercedes ging behoorlijk ver in zijn boetseersessie en gaf de 4,96m lange, 1,88m brede en 1,42m hoge behoorlijk wat dynamisme mee. De lange, lage neus, de scherp dalende achterlijn en de gespierde flanken verlenen een zekere agressiviteit aan de CLS, en dat is niet ongepast. Het dak is evenwel lager en dat uit zich in minder hoofd- en kofferruimte. Al ziet het er allemaal wat erger uit dan het is. Mercedes maakte handig gebruik van een bijzonder lage en scherpe zijdelingse glaspartij, die het dak achteraan sneller lijkt de doen dalen dan ze in werkelijkheid doet.
Goed, de E break is zonder twijfel de rationele keuze en dan lijkt het wat nutteloos, irrationeel zelfs om de duurdere en minder praktische CLS Shooting Brake in overweging te nemen. En toch moet je dat doen, alleen al omdat een overdaad aan ratio op zich ook een vorm van waanzin is, maar dan van het saaie soort en van die strekking zijn er al genoeg op de weg. We kunnen daarom alleen maar de visie en durf van het Duitse merk toejuichen, want de CLS Shooting Brake is een break die niet gewoon het meest voor de hand liggende vervoermiddel kan zijn, maar is er eentje die mensen écht willen bezitten. Niet iedereen, want de mening van het publiek is zoals reeds aangehaald erg verdeeld.
En daarmee mag je ons meteen onderverdelen aan de andere kant van de zaal, bij het groepje dat het vernuft van de CLS helemaal snapt. Of we de CLS mooi vinden of niet laten we zoals altijd in het midden, maar dat hij door zijn unieke en imposante koetswerk een bovengemiddelde uitstraling meekreeg staat buiten kijf. En dat is, toch in deze rubriek, goed voor een voltreffer.