Natuurlijk is de E-Klasse een veilige auto. Zowat de veiligste uit het segment, durven we stellen, al moeten we daar meteen een kanttekening bij maken. Los van een oerdegelijke structuur, de uitgebreide airbagcollectie en de intelligente elektronische waakhonden die alleen al voldoende zouden zijn om goed te scoren, kan de E uitgerust worden met de meest geavanceerde rijhulpsystemen uit z'n klasse. Daarbij zitten enkele nieuwigheden die binnenkort ook op de nieuwe S-Klasse te zien zullen zijn.
Omdat de lijst een beetje (absurd) lang wordt, groeperen de Duitsers ze zelf al in iets wat ‘Intelligent Drive' heet. Het omvat zaken met een frequent praktisch nut als een dodehoekwaarschuwing, een radargestuurde snelheidsregelaar die zelf afstand met de voorligger behoud of een camerasysteem dat enkele verkeersborden herkent. En dan is er een almaar uitdijende lijst veiligheidsvoorzieningen die in bepaalde omstandigheden ongetwijfeld nuttig zijn, maar waarbij we ons betrappen op het feit dat we die eigenlijk altijd uitschakelen, omdat ze irriterend kunnen werken. Zo is er een rijstrookhulp die nu zelfs tegenliggers herkent, parkeerassistentie en een systeem met een stereo-camera dat zelf de remmen in gaat als er een voetganger voor de auto staat.
Zaken die beter werken als verkoopsargument dan in de praktijk (de pop die Mercedes gebruikte voor de demonstraties in gecontroleerde omstandigheden ging zelfs een paar keer over de motorkap). Voor de meeste zaken moet je bijbetalen en dat is nu eens een geluk. Het betekent immers dat je ze niet hoeft te nemen.