Als je je in het interieur van de E nestelt, is het moeilijk om je duim op de concrete verschillen met het model voor de facelift te leggen. Een teken dat die ingreep alvast geslaagd is, want er zijn er niettemin heel wat. Zo is de vormgeving van de boordplank aangepast om mee te zeilen op de stilistisch erg gesmaakte binneninrichting van de tweede generatie CLS. Een analoog klokje in de middentunnel, een nieuwe tellerpartij en - evenmin onbelangrijk- de verhuis van de versnellingsknuppel bij versies met automaat naar de stuurkolom. En alleen dat laatste is een flinke stap vooruit. Echt wennen aan de hendel rechts van het stuur moet je niet, en het levert uiteraard een middentunnel op waarin je meer van je prulletjes kwijt kan en die er toch nog eleganter uitziet.
Wat Mercedes wel bijspijkerde was de materiaalkeuze. De E had tot op heden een boordplank die er weliswaar piekfijn uitzag, maar erg hard aanvoelde. De schuimvulling blijft nu ook beperkt, maar leder wordt rijkelijker gebruikt. Ook onder de voorruit en dat mist z'n effect niet.
Ergonomisch gezien kan je de Mercedes maar moeilijk iets verwijten. Alles zit waar het hoort en eigenlijk moet je nooit ergens naar zoeken. Tenzij je moet wennen aan typische Mercedes-details, zoals de hendel voor de ruitenwisserbediening (links, terwijl die doorgaans rechts zit). En ook dat gaat bliksemsnel. Waar de E evenwel al generaties in uitblinkt, is comfort. Gelukkig wordt daar niet aan getornd. Duik in de optielijst en je vindt er zaken als zetels met verluchting, massagefunctie en dynamische zijwanden die in de bochten meer ondersteuning bieden. Of laat alle opties voor wat ze zijn, en profiteer gewoon van de erg uitgekiende basiszetel. Ruim, perfect in stelbaar en goed steunend. En ook achteraan zal je niemand horen klagen. Van een stuikhouding is hier geen sprake. Hoofdruimte is geen probleem. Niet in de break, evenmin in de berline.
Met een CLS Shooting Brake in het gamma om mensen die vooral om imagoredenen voor break kiezen, te bedienen, mocht de E in deze variant een zuiver functionele auto blijven. En dat kunnen we smaken. De laaddrempel is amper 56cm hoog, de kofferwanden zijn egaal en de laadruimte is minimaal 95 en maximaal 200cm lang. Er pas minimaal 695 en maximaal 1.995l in. De break heeft bovendien steeds luchtophanging boven de achterwielen zitten.