Door wat aan de bumperschilden te rommelen, wijzigen de afmetingen van de E wat achter de komma, zoals dat bij haast elke facelift het geval is. Maar een parkeerplaats waar je vroeger je E in kon parkeren, zal nog steeds volstaan. En toch heeft -dat geven we toe- Mercedes de lat hoger gelegd dan autobouwers doorgaans doen bij een opfrisbeurt. Twee wijzigingen springen daarbij extra in het oog. Enerzijds is de vouwlijn over de achterste wielkasten op de flanken verdwenen - wat toch een aanpassing vergde van een groot perspaneel - en anderzijds keilt Mercedes de dubbele koplampunits van de E overboord. Wel bizar dat er dan extra moeite is getroost om die dubbele lenzen van weleer op te roepen in de LED dagrijlichten van het nieuwe geheel.
De E-Klasse is altijd een auto geweest die z'n uitmuntende rijeigenschappen wist te paren aan een uiterlijk dat onder de radar bleef. Een eigenschap die ondertekende wel wist te appreciëren. En al helemaal als het om de varianten met drieletterwoord op de kofferklep ging. Maar die ingetogen houding is verleden tijd. Wellicht omdat Amerikanen en Chinezen het met al die subtiliteit wat moeilijker hebben. Wat er ook van zij - ook in Europa krijgen we voortaan een E met een erg zelfbewuste grille, bumperschilden met absurd grote (valse) luchtdoorstroomopeningen en een erg drukke achterpartij. De Duitsers zijn in hun nopjes met het eindresultaat.
Bestel wat bij AMG - hetzij een pakket op een conventionele E (zoals bij het testvoertuig), of een E 63 AMG met 5,5l V8 Biturbo - en het hek is helemaal van de dam. Over smaak kan je natuurlijk discussiëren, maar subtiliteit behoort tot het verleden. Zonde.