Mercedes heeft de E-Klasse onder de loep genomen voor een grondige facelift die vooral uiterlijke wijzigingen met zich mee brengt, maar tegelijk de aandrijflijn verder optimaliseert en de uitrustingstabellen spekt met wat extra elektronische snufjes. Mercedes vaart voortaan een nieuwe koers met de E. De brede heupen zijn verdwenen en het nieuwe smoelwerk is drukker, agressiever en minder subtiel dan voorheen. Het lijkt er dan ook sterk op dat het vooral de smaakpapillen van de groeiende groep niet-Europese klanten worden geprikkeld ten nadele van de gestagneerde kopersbasis op ons Oude Continent.
Binnenin zijn de aanpassingen eveneens omvangrijk, maar blijven ze beter onder de radar. Daar vind je voortaan een boordplank die geïnspireerd is op die van de CLS. Voorts blijft de Mercedes ergonomisch helder, uitermate degelijk uitgevoerd, stijlvol en erg comfortabel.
Comfort is overigens altijd het sterke punt van de E geweest. Maar dat betekent niet dat de E een zwalpende saaie kar is. Nog nooit geweest overigens. Het stuurgevoel was briljant en de E ging met meer overtuiging door de bocht dan sommige concurrenten met een sportiever imago. En aan dat recept is niet geraakt, al adviseren we echte comfortjunkies een wat kleinere velgenmaat dan ons testexemplaar. Mercedes laat het vermogensopbod bij de dieselmotoren grotendeels aan zich voorbijgaan. En voor ons land is dat ook geen ramp. Het overgrote deel van de E's wordt besteld met 170 of zelfs slechts 136 dieselpaarden. De 250 CDI heeft aan 204pk en 500Nm alvast voldoende om weinig beschamende prestaties neer te zetten ( de sprint in 7,8 seconden en een top van 232km/u). De stuurbekrachtiging mocht meer lineair bekrachtigd zijn, als we dan toch een minpunt moeten vernoemen. Anderzijds is de zeventrapsautomaat zo goed dat de meerprijs ten opzichte van een handbediend exemplaar volledig gerechtvaardigd is.
De E krijgt nu al enkele veiligheidsvoorzieningen die we binnenkort ook op de nieuwe S-Klasse mogen begroeten. Met een hele batterij sensoren en een stereocamera houdt het model de omgeving om de auto in de gaten. Klaar om te remmen voor voetgangers, je op je rijstrook te houden, de afstand met je voorganger te controleren... Indrukwekkend, maar omdat ze soms ook irriteren zouden we er niet meteen onze buidel voor opentrekken.