De EuroNCAP was alvast in de wolken met de resultaten van de Kuga. Nog nooit eerder scoorde een SUV zo hoog. Wat het verschil maakte was de hoge, relatief zachte neus. Met uitstekende resultaten voor voetgangersveiligheid ging het gemiddelde voldoende ver de hoogte in om de concurrentie het nakijken te geven.
Aan de binnenzijde mag je er natuurlijk ook gerust in zijn. De standaardcollectie plofkussens omvat al zeven exemplaren. Dat betekent dat je als bestuurder alleen in het midden een airbag moet missen. Voor je trommelvliezen zal een zwaar ongeluk geen cadeau zijn, maar je torso, hoofd, romp én knieën worden op z'n minst zo zacht als mogelijk opgevangen. Een verklikkersysteem voor gordeldracht op de eerste en tweede zitrij wijzen je er op als je de driepuntsgordel (standaard voor alle zitplaatsen) niet gebruikt. De buitenste plaatsen zijn voorzien van Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes.
De elektronicawinkel omvat ABS en stabiliteitscontrole. Dat laatste systeem is bovendien steeds voorzien van een paar regeltjes extra software die het in staat stelt een slingerende aanhangwagen te detecteren en op te vangen.
Wie een uitrustingsniveau stijgt,, haalt ook nog Roll Stability Control uit het schab van de elektronicawinkel. Dat systeem beperkt het risico op een koprol. Dat klinkt natuurlijk gesofisticeerder dan het is. Eigenlijk is het zo dat een sensor de zijwaartse versnelling registreert en wanneer die te hoog wordt, remt de stabiliteitscontrole elk wiel afzonderlijk af om de auto meer rechtdoor te sturen. Dan raak je exact wat je wou vermijden, maar je houdt tenminste vier wielen op de grond.
De Kuga wentelt zich met veel plezier in nog een hoop extra veiligheidsverhogende technologie. In ruil voor € 1.275 wordt je Kuga uitgerust met een systeem dat bij lage snelheden zelf in de remmen duikt om een ongeluk te vermijden, een rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing en een snelle voorruitontdooiing.