25kg. Dat is al wat de Cabrio meer weegt dan de gesloten telg. Dat geeft goede hoop voor de prestaties. Citroën verklaart dan ook nadrukkelijk dat extra inspanningen om de rigiditeit van het koetswerk in stand te houden, beperkt bleven tot het minimum. En met het dak in de gesloten toestand ben je absoluut geneigd om de mening van de Fransen te onderschrijven, want de structuur verteert putten en bulten quasi zonder rillingen door de structuur te sturen. Die komen echter wel tevoorschijn wanneer je besluit van het dak open te leggen. Niet onlogisch, maar zelfs met behoud van de dakbogen is duidelijk dat hier concessies zijn gedaan.
Cabrio rijden is een ervaring die we met gemengde gevoelens omschrijven. Enerzijds kan je stellen dat het cabriosfeertje weinig wordt aangelengd door de aanwezigheid van de flanken, tenzij je zo'n dakloze bestuurder bent die ook steevast de zijruiten in het koetswerk parkeert. Anderzijds is de stroomlijn weinig geoptimaliseerd, wat betekent dat je tochtvrij rijden niet op je verlanglijst moet zetten. En de DS3 Cabrio heeft uitgesproken last van onderdrukverschijnsels in het interieur. Een technische omschrijving die betekent dat het interieur op snelheid geplaagd wordt door een laag flapperend geluid, met hoogtepunt ergens tussen 100 en 120km/u. Citroën installeerde daarom een windvanger boven de voorruit die je met de hand moet ontgrendelen. En dat systeem werkt beschamend slecht.
Kronkel je brein rond bovenstaande tekortkomingen en je eindigt gelukkig toch niet met een volstrekt disfunctionele auto. De 1.6l turbomotor en de handbediende zesbak kunnen het uitstekend met elkaar vinden en de DS3 is nog steeds gezegend met een bijtgrage voortrein. Dat wordt hoe langer hoe meer een zeldzaamheid, terwijl het een flinke opsteker is voor de stuurpret aan boord. En het is ook best prettig dat de combinatie niet verlegen zit om een uitlaatplofje, wat zich met het dak open met veel gemak tegen je trommelvlies aanwrijft. De topsnelheid van 212km/u op de proef stellen, staat niet bovenaan onze aanbevelingslijst, maar de erg puike sprinttijd van 7,4 tellen betekent dat zulks onnodig is. Tussen sprintjes kunnen de sensatiejunkie net zo goed bekoren. Wie dat prestatiepotentieel liever niet betaalt aan de pomp, heeft evenmin reden tot klagen. Het opgegeven verbruiksgemiddelde bedraagt 5,9l/100km en de CO2-emissie tikt af op 137gr/km. Zelfs de meest dorstige DS3 Cabrio werpt hier dus geen hallucinante cijfers op.