De in september op het Autosalon van Parijs voorgestelde DS3 Cabrio, komt deze lente bij ons op de markt. Als opwarmer proeven wij al eens met de 155pk sterke 1.6l turbomotor die bovenaan het gamma wordt geparkeerd. Die kost minimum € 24.255. Wie het met minder paardjes kan stellen, kan zich echter al een exemplaar permitteren vanaf € 18.650 en er staat ook een diesel op het programma. Grosso modo kan je stellen dat een dakloos exemplaar je zo'n € 3.000 meer kost dan een versie die geen kunstjes met het dak kan uitvoeren.
Een raszuivere convertible is de DS3 niet, want het model houdt z'n dakbogen en probeert te verleiden met een stoffen schuifdak dat van de A tot de C-stijl schuift. In 16 tellen en tot 120km/u. In een tweede stand schuift het geheel nog zo'n 15cm verder, nadat de achterruit elektrisch is weggeklapt. Een serieuze technische complicatie waar we weinig voordelen van zien. Zonder was het model goedkoper geweest, zou de zichtbaarheid achteruit beter zijn, de stijfheid minder nadeel ondervinden en de belaadbaarheid een stuk beter geweest zijn. Want hoewel het klepje bij het openen dicht tegen de koets blijft en er uiteindelijk toch nog 245l in de koffer past, moet je je wel verzoenen met een erg krappe toegang.
En alsof we er nog niet genoeg met de zweep hebben opgelegen, is het ook nog zo dat de DS3 Cabrio niet met het meest tochtvrije binnenruim uitpakt. Dat het model toch charmeert, heeft te maken met elementen die ook voor de gesloten editie gelden. Het onderstel is prettig afgesteld en heeft een bijtgrage aangedreven voortrein. Met een sprinttijd van 7,4 tellen is de hippe Fransoos pittig. En omdat de rijhouding uitstekend is en het interieur weliswaar druk is, maar niet stoort, is het prettig kilometers malen. Meer beeld is er in de fotospecial.