De eerder al aangehaalde vier extra centimeters die de Cross Country richting sterren is gegroeid, wordt niet helemaal vertaald in extra veerweg. En ook de afstelling is niet wezenlijk verschillend. Hou het op punten en komma's in dezelfde tekst. Het oordeel van het weggedrag is dat dus ook, al is ons op de werkelijk onvergeeflijke bevroren ondergrond meer dan voorheen opgevallen dat het onderstel wel erg droog reageert op een opeenvolging van dwarsribbels. Z'n geheel onafhankelijke architectuur is anderzijds wel efficiënt in het opvangen van putten en bulten zonder weerslag op de rechtuitstabiliteit.
De zestrapsautomaat van de T5 overtuigt, met een zachte en foutloze werking. Gezien de staat van de ondergrond (zoals de beelden duidelijk maken) is dat een prestatie. Een oordeel over het stuurgedrag moeten we met hetzelfde excuus schuldig blijven, al is er geen reden om aan te nemen waarom dat anders zou zijn als bij een normale V40. Best oké voor een elektrisch systeem dus, en natuurlijk lang niet zo prettig als een ouderwetse hydraulische installatie.
Wat nostalgisch mijmeren zouden we ook kunnen als het om het weggedrag gaat. Want terwijl deze T5 als enige in het gamma gepaard wordt aan een vierwielaandrijving (elektronisch gestuurd, met een meerplatenkoppeling), maak je van de Volvo geen speelrakker. Met de stabiliteitscontrole in de meest tolerante stand en een bevroren meer onder de wielen kan je je uiteraard wel uitleven. Je kan moeilijk stellen dat die bevinding relevant is. De V40 T5 wil vooral voorspelbaar (onderstuurd) en efficiënt uit de hoek komen.
De prestaties van de combinatie mogen er best zijn. De vijfcilinder produceert een atypische brom wanneer het blok voor de volle 254pk en 400Nm geperst wordt. Op een ondergrond die effectief tractie zou genereren, mag je ervan uitgaan dat het begraven van je gaspedaal als resultaat heeft dat je 6,1 tel later 100km/u voorwaartse snelheid hebt. Evenmin onbelangrijk is dat die cijfers gepaard gaan met een verbruiksgemiddelde van 7,8l/100km over de gemengde cyclus. Tegenwoordig worden we van zo'n gegevens niet meer wild, maar een vierwielaangedreven automaat met dergelijk vermogensarsenaal kan je daarmee niet het label van verspiller opkleven. Hoe de andere versies zich gedragen, gaan we binnenkort na op eigen bodem.