Volvo heeft het V40-aanbod uitgebreid met een stoere variant. En daar blijft het bij. Er komt geen zuiver break, noch een coupé en evenmin een sedan. En dat terwijl de vorige S40 / V50 zichzelf in beide segmenten manifesteerde en de niche voor liefhebbers van een oneven aantal deuren overliet aan de C30. En jawel: die laatste is inmiddels stilletjes uit de productietabellen verdwenen. Waarom Volvo dan wel denkt al die bouwcapaciteit met één model te compenseren? Wel, de V40 ligt pal op het segment. Binnen afmetingen en een prijscategorie waar meer mensen gaan shoppen dus, terwijl al bovenstaande gepensioneerden steevast tussen conventionele segmenten in vielen.
Waar Volvo dan weer wel oog voor heeft, is de wereldwijde tendens om te gaan rondbollen met stoer ogende modellen. Met de Cross Country willen de Zweden mee inspelen op de trend, zonder daarom meteen met een specifiek model à la Qashqai uit te pakken. Keil krap € 1.500 bovenop de prijs van de normale V40 en je bent vertrokken.
Het motorenpalet vertoont sterke gelijkenissen met het reguliere exemplaar. Er is al een 115pk sterke diesel met amper 99gr/km CO2-emissie (met € 24.690 is dat de meest prijsvriendelijke), naast een D3 met 150pk en een D4 met 177pk. Wie mee is met aan populariteit winnende benzinetrend, kan een T4 aanstippen met 180pk of opteren voor een T5 met 254pk. Ook die zitten best schaars in de verbruiks- en emissiecijfers. En dat komt vooral omdat er geen enkel technisch onderscheid tussen beide is. De T5 die we hier aan de tand voelen is zelfs botweg die enige die überhaupt met vierwielaandrijving te krijgen is. Met een prijs ten Noorden van € 36.600 is hij ook de koning van het gamma. Een zestrapsautomaat maakt eveneens deel uit het geserveerde aanbod.