Je hoeft geen helderziende te zijn, om te weten dat de V40 z'n rijgedrag door de toevoeging van de ‘Cross Country' aan de naam, maar weinig wijzigt. Op een vier centimeter gegroeide bodemvrijheid na zijn er immers geen technische verschillen. Je mag dus blijven rekenen op een voorspelbaar onderstuur, een goede koersvastheid op een slechte ondergrond en een wat onvergeeflijke houding ten opzichte van grotere oneffenheden.
Dat de opsmuk grotendeels esthetisch is, is niet alleen accuraat, het betekent ook dat het Cross Country-recept zich spiegelt aan soortgelijke producten uit het segment. Daar worden de looks en het imago hoger in het vaandel gedragen dan de capaciteiten. Andere bumperschilden, een specifieke middenconsoles, wat welgemikte badges en je kan er als autoconstructeur weer tegen.
Alleen de klant die in de waan is wat meer te kunnen dan een ander, verliest bij de opdracht.. De anderen kunnen zich immers verheugen op een product dat haast net zo zuinig en CO2-vriendelijk is als een gewoon model. De Cross Country is er al vanaf 99gr/CO2/km, met een 115pk sterke D2-dieselmotor en een prijs die tenopzichte van de ‘gewone' V40 met € 1.500 is aangedikt.
Het testexemplaar speelt met een automaat, een gestuurde integraalaandrijving en een vijfcilinder turbo benzinemotor uiteraard in een andere klasse. Een prijskaartje van € 32.000 enerzijds, en een sprinttijd van 6,1 seconden dankzij 254pk en 600Nm anderzijds.
Wat de V40 verzamelde van plus- en minpunten komt ook hier terug. De achterbank en koffer zijn niet de grootste, maar de lijst met veiligheidsvoorzieningen is dan weer ronduit indrukwekkend. Alle beeld vind je zoals steeds terug in onze fotospecial!