Laat ons maar beginnen met een korte geschiedenisles. Sinds de oprichting in september '84 houdt Nismo - kort voor Nissan Motorsport International - zich met het meer uitdagende werk bezig en verdedigt het daarbij (behoorlijk succesvol) de kleuren van het merk. Het aanwakkeren van kaalgestripte pk-monsters behoort tot het takenpakket, maar de divisie ontwikkelt ook prestatiegerichte onderdelen voor het gepeupel en laat sinds jaar en dag regelmatig een heethoofd op basis van een bestaand model in de prijstabellen los. In Japan, welteverstaan.
Nissan's motorsportafdeling ziet het nu ruimer en heeft de zinnen onder meer op Europa gezet. Maar de deur intrappen met iets dat zowel sportief als betaalbaar was, leverde een praktisch probleem op. Het ontbreekt het bedrijf immers aan een model waar die omschrijving als een maatpak omheen past. Een 370Z op sportschoenen komt eraan, dat wel, maar diens 344pk sterke V6 kunnen we moeilijk als toegankelijk beschouwen - zowat het kernwoord van de Europese Nismo-campagne - en de aankoopprijs is dat evenmin. Verder heeft Nissan dus geen hatchback om bij te schaven (Al komt die er wel), geen berline om op te voeren en al zeker geen kleine coupé om neus aan neus met de Toyota GT86 of Subaru BRZ te gaan staan. En de Micra leent zich er al helemaal niet (meer) voor. Ten tijde van de Sunny (GTi/GTi-R), 100NX (GTi), Primera (eGT) en 200SX, had Nismo onmiddellijk grote sier kunnen maken en het oude continent bestormen met hete en vooral ook betaalbare scheurijzers. Maar dan spreken we over 20 jaar geleden. Nu valt de keuze noodgedwongen op de Juke.
Of de motorsportafdeling magie kan sprankelen over de eigenzinnig gelijnde stads-SUV verneem je in de volgende rubrieken. Eerst worstelen we ons door de prijzen. Een voorwielaangedreven exemplaar maakt je minstens € 26.905 armer. Vierwielaandrijving kan ook, maar dan zit je sowieso met een continu variabele transmissie en een factuur van € 30.205 opgescheept. Een snellere versie is in de maak, en we hebben er zelfs al mee gereden, maar we weten niet wanneer die doorbraak er komt. Hopelijk dit jaar nog. De net-iets-snellere Juke Nismo wordt nog een beetje strakker getrokken, iets lager bij de grond gebracht en is 10% vermogender. Bijna 220pk sterk met andere woorden, maar dus nog steeds geen voer voor - we zeggen maar iets - de Renault Mégane RS.