De Juke Nismo wint amper 10 paarden en evenveel eenheden op de koppelcurve ten opzichte van de 190pk sterke topversie, dus voor een puur prestatiegericht product kunnen we je doorverwijzen naar de met video verrijkte circuittest van de de hoogst excessieve Juke-R. Wat evenwel niet wil zeggen dat onze vriend de zaken licht opvat. Wel integendeel. Rondom getooid met een rode bies, voorzien van brede 18-duimers (met bijhorend laagje Continental Contisport Contact5) en steevast aangevoerd met rode spiegelbehuizing, kiest de Japanner voor de directe aanpak. En hij doet dat niet enkel door met wielen en kleurtjes te spelen.
Zelfklevers behoren tot de mogelijkheden, maar belangrijker is dat elke Juke Nismo een aerodynamische koetswerkkuur is ondergaan. We noteren dieper uitgesneden bumpers, wijdere vleugels, dorpelverbreders en een achterklepspoiler, maar ook een gewijzigd radiatorrooster en een beter ademende einddemper. De gaten in de voorbumper moesten eraan geloven, net als de geïntegreerde mistlampen. Daar hebben we tegenwoordig ledstrips voor.
Onze testauto is enkel leverbaar in metaaltinten Silver Grey, Pearl White of Metallic Black en meet 3cm langer en 5mm breder dan een gewone Juke. Aan de hoogte of de wielbasis werd echter niet geraakt. De koffer slikt nog steeds een povere 251l in normale modus en 830l met de achterbank neer.