Net zoals vele andere constructeurs heeft Nissan een eigen motorsportdivisie ter beschikking. Die heet Nismo - van Nissan Motorsports - en stapelt sinds de oprichting in 1984 het ene succes na het andere op. De sporttak brengt ook eigen interpretaties van bestaande productiemodellen op de markt, sinds dit jaar zelfs in Europa. Maar de tuners waren hier genoodzaakt om een Juke in een sportjas te hijsen. Simpelweg omdat er geen alternatief in de tabellen staat. Een 370Z met toegevoegde titel komt eraan, nog deze zomer zelfs, maar daar diens doelgroep is beperkt. Van een Qashqai Nismo droomt geen kat en de GT-R hoeft niet sneller. Met of zonder Track Pack. De Juke dus, bij gebrek aan onderwerpen.
Een rode bies rondom en meerdere koetswerkaanpassingen wijzen op een drang naar uiterlijk vertoon, maar we vinden het wel charmant dat Nissan niet voor een dubbel uitlaatsysteem heeft gekozen. Eenvoud siert in dat geval en de auto heeft sowieso al karakter te over. De Juke Nismo wordt trouwens enkel in 3 (metaal)kleuren geleverd - grijs, wit en zwart. Binnenin scoort de auto met leuke retouches en een uitstekend passend stuurwiel, dat vreemd genoeg niet in de diepte kan worden versteld. Een fors minpunt, zeker voor een auto die zich baseert op de topversie en dezelfde uitrusting krijgt meegeleverd. Daartoe behoort het vernieuwde in-huis infotainmentsysteem Nissan Connect met navigatie, bluetooth en dergelijke meer.
Onder de korte motorkap huist dezelfde 1,6l turbomotor die de Deltawing naar illegale snelheden loodst. Alleen krijgen we hier slechts 200pk en 250Nm ter beschikking, telkens 10 eenheden meer dan de huidige vaandeldrager poneert en net genoeg om de bijna 1,3t zware koets in 7,8 tellen naar 100km/u te katapulteren. Een 200SX uit 1998 met evenveel vermogen brengt het minstens even schappelijk vanaf, om maar te zeggen dat. De maximumsnelheid bedraagt zelfs maar 215km/u en daar imponeren we echt helemaal niemand mee. Nissan sust het geweten door te stellen dat de Juke Nismo niet vervuilender (of dorstiger) voor de dag komt dan zijn iets minder potente soortgenoot - de gemiddelde CO2-uitstoot en het normverbruik blijven met respectievelijk 159g/km en 6,9l/100km immers gelijk - maar die uitleg lijkt meer op marketingpraat. De concurrentie (Renault Sport, OPC, Mazdaspeed etc.) zal er niet van wakker liggen. Wij ook niet. Al kunnen we er niet omheen dat de Juke Nismo zich best leent tot het betere bochtenwerk. Op voorwaarde natuurlijk dat schuivende voorwielen, het (uitschakelbare) ESP-systeem en de eenvoudige achtertrein je niet op de zenuwen gaan werken.