Midden 2011 viel meer dan één journalistieke mond open toen Mercedes de wereld verblijdde met de eerste foto's van haar nieuwste creatie. De nieuwe A-Klasse zou helemaal anders worden, zo liet het Duitse premiummerk weten. Afgaande op het beeldmateriaal was het concept dat de nieuwe A moest aankondigen inderdaad op geen enkele manier verwant aan de brave, schattige monovolume die we tot dan kenden. Alhoewel het uiteindelijke productiemodel z'n scherpte en dynamisme flink gefnuikt zag worden - het lot dat helaas zowat elk concept te beurt valt - lijkt Mercedes met de A zijn doel niet te hebben gemist.
Want kijk, hier voor ons verschenen staat een nieuweling die zijn ambitie duidelijk niet onder stoelen of banken steekt. Met een lengte van 4,29m, een breedte van 1,78m en een hoogte van 1,44m blijft de A trouw aan de gemiddelde maten van het segment. Met een kofferruimte van 341 liter doet hij dat dan weer niet; er zijn verschillende concurrenten die beter doen. Uiteraard kan je de achterzetels ook platleggen en dan slikt de A tot 1.157 liter. Die achterbank biedt plaats aan drie, maar om het allemaal een wat sportiever tintje te geven, lijkt die te bestaan uit twee zetels.
Eigenlijk heeft het weinig zin de nieuwe A-Klasse met het uitgaande model te vergelijken. Beide zijn de vrucht van een totaal verschillende filosofie: de oude ging uit van een koets bestaande uit één enkel volume en sandwichvloer als onderstel, terwijl de nieuweling met een conventioneel chassis en een koetswerk in twee volumes zich veel meer schikt naar wat gangbaar is in het segment. En zo sluit de A eigenlijk veel meer aan bij het ontwerp van de B-Klasse, de meer op ruimte toegespitste variant gebouwd op hetzelfde onderstel. In vergelijking met die laatste lijkt de A stukken breder, is hij ook effectief lager en betreedt daarmee het rijkdom van de sportieve hatchbacks die aan de weg lijken te kleven.
Om dat tikkeltje agressiviteit nog wat meer aan te wakkeren, maakte Mercedes de grille extra gapend, zette het de lichtblokken nadrukkelijk op de hoeken en tekende het de flanken onder de oplopende deurlijn vol met elkaar kruisende krachtlijnen, die het samenspel van convexe en concave oppervlakken nog meer versterkt. Zet je tenslotte je kribbel onder het € 1.634 euro kostende AMG sportpakket en de 303 € geprijsde achtienduimers, dan laat de A-klasse nog weinig aan de verbeelding over. Deze jongen wil vaart maken, en schaamt zich daar niet voor.