Omdat je op veiligheid nooit zou moeten besparen, waarderen we het altijd wanneer een auto standaard met alle beschikbare veiligheidssnufjes komt. Gelet op het immense aanbod aan reddende engels dat vandaag beschikbaar is, zijn de auto's die aan onze strenge eis voldoen ofwel peperduur, ofwel zijn de beschikbare veiligheidsattributen gewoon niet zo talrijk voor het desbetreffende model. Deze Auris valt onder de tweede categorie.
ABS met elektronische noodremhulp, de inmiddels verplichte elektronische stabiliteits- en tractiecontrole zijn standaard, net als zeven plofkussens en gordelspanners. Dit alles, samen met een alweer verstevigde kooi zijn allicht opnieuw goed voor een toekomstige topscore bij het EuroNCAP instituut. We zijn bepaald geen fan van actieve rijstrookassistenten en ander dergelijk intrusief spul, maar het ontbreken van die zaken op de optielijst is een opmerkelijk feit bij de introductie van een nieuw model, zelfs in het c-segment. Meer nog, terwijl de nieuwe Volkswagen Golf en Volvo V40 voortaan standaard met een botsradar worden afgeleverd, is die technologie niet eens bestelbaar op de Toyota. En daarmee ontstaat langzamerhand toch een technologisch kloofje in deze rubriek.