Vergeet de VW Kever, het is de naam Corolla die wereldwijd het vaakst op een verkoopfaktuur heeft gestaan. De oer-Toyota gaat al mee sinds 1966 en belichaamt sinds zijn ontstaan de Japanse kijk op hoe een allemandsvriend op vier wielen hoort te zijn geschapen. Betrouwbaar, voorspelbaar, een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit ... en ongelooflijk slaapverwekkend, al is dat laatste wellicht vooral een jammerlijke bijwerking. Corolla, afgeleid van een Latijnse term die 'kroon van bloemen' betekent, was al die tijd de Japanse belegging met het meest defensieve profiel. Ondanks die muurvast verankerde term besloot Toyota, wie weet wat hun heeft bezield, in 2007 de naam in Europa min of meer vaarwel te zeggen. In ruil kwam het merk op de proppen met Auris, wat goud betekent in het Latijn. Achter de naam schuilt alweer een middelgrote gezinswagen in het c-segment, en die is zopas aan zijn tweede generatie toe.
Toyota had oren naar de kritiek op de bijzonder braaf gepende eerste Auris, en besloot de nieuweling beduidend scherper te tekenen. Terwijl het dan toch bezig was, maakte de Japanners de Auris ook lager, langer en tot 40kg lichter. Dat maakt de Auris meteen ook zuiniger en milieuvriendelijker, een niet onbelangrijke troef vandaag de dag. Toyota verwacht in Europa een gemiddelde uitstoot van de nieuwe Aurisvloot te realiseren van amper 109g/km. Dat één derde van de verkoopsmix naar alle verwachtingen een hybride wordt helpt natuurlijk. Maar ook de benzine- en dieselversies, die het andere stuk van de taart onder elkaar verdelen, moeten zich niet schamen voor wat zij in de atmosfeer pompen.
Benzinerijders moeten minstens € 16.910 op tafel leggen voor een 1.33 met 99pk en 128g/km CO2. In ruil voor € 21.490 krijg je een 1.6 met 132pk (138g/km) en vanaf € 23.710 legt Toyota een 2.0 onder de kap (124pk - 112g/km). De hybride (136pk gecombineerd) bevindt zich hoger op de prijsladder, met prijzen van € 24.550 tot € 29.010, en is automatisch aan een CVT-bak gekoppeld. Deze uitvoering verantwoordt zijn meerprijs uiteraard met uitmuntende verbruiks- en emissiecijfers. Op papier presteert hij 91g/km op de CO2-schaal en 3,9l/100km aan de benzinepomp. Dieselfanaten hebben keuze uit een 124pk sterke 2.0 D-4D vanaf € 23.710, maar wij kiezen voor de veertienhonderd. Die is goed voor een bescheiden 90pk, maar schijnt wel maar 109g CO2 per km (99 voor de eco versie) uit te stoten.