De Toyota Auris is nog maar pas aan zijn tweede generatie toe, maar kan wel voortbouwen op de immens succesvolle Corolla, waarvan hij in Europa de rechtstreekse afstammeling is. De eerste Auris was al te krijgen met Toyota's hybridetechnologie en kon uitpakken met een fris interieur en prima rij-eigenschappen, maar leed onder een karakterloos koetswerk. In een markt waarin de concurrentie groot is en de segmenten steeds meer in elkaars vaarwater terecht komen, lijkt Toyota eindelijk tot het besef te zijn gekomen dat van die laatste spelbreker werk moest worden gemaakt. En ziet het daarom voortaan af van z'n politiek om visueel vooral niemand voor de borst te stoten. Ondanks het agressievere front en de drukke achterkant kan je nog steeds niet spreken van een spraakmakend, laat staan origineel ontwerp. Toyota maakte de wagen 55mm lager, 30mm langer en behield de wielbasis van 2,6m. Alle modellen, ook de eerder geteste Auris hybride, kunnen in de koffer tot 360 liter kwijt.
De Japanners maakten naar eigen zeggen werk van een homogener interieur, al kunnen we die stelling niet helemaal beamen. De boordplank oogt weliswaar degelijk en zit ergonomisch in elkaar zoals het hoort, maar visueel ontbreekt rust door de vele lijnen, de mix van materialen en de verschillende manieren om informatie aan de bestuurder te tonen. Met de zithouding is dan weer helemaal niets mis: zowel de achterbank als de voorste stoelen zitten prima en steunen goed. De bestuurder geniet afdoende verstelmogelijkheden en veel knieruimte. De prima rijhouding wordt afgeroomd door een prettig in de hand liggend stuur en een goed overzicht op de omgeving. Toyota maakte ook werk van een betere geluidsisolatie en dat is wel degelijk te merken in het interieur.
Ook onderhuids werd één en ander bijgeschaafd. Op deze minst krachtige 1.4 D4-D monteert Toyota achteraan geen dubbele driehoeken maar een starre as, al hebben we dat niet meteen als een groot nadeel ondervonden. En dat zeggen we niet omdat het de 90pk krachtige vierpitter aan fut ontbreekt, wel integendeel. Dankzij een goede spreiding van de zesbak en een ruim beschikbaar koppel van 205Nm blijkt het prettig doch discreet klinkende blokje een prima metgezel in het dagelijks verkeer. Het opgegeven gemiddeld verbruik van 4,2l/100km konden we weliswaar niet benaderen, maar zelfs als je de zelfontbrander niet ontziet, is het geen kunst om beneden de zes liter te blijven.
Omdat de Auris tot 40kg lichter werd, het zwaartepunt werd verlaagd en het koetswerk aan stijfheid won, is de Auris een beter rijdende auto geworden. De voortrein gehoorzaamt prompt en precies de bevelen van het elektrisch bekrachtigde stuur. Dat laatste overtreft trouwens onze verwachtingen, want het blijkt behoorlijk communicatief en mist de nervositeit rond de rechtuitstand die zo kenmerkend is voor dit type bekrachtiging. Dat maakt van de Auris een prima totaalpakket, waarbij de ietwat druk getekende koets en het weinig vooruitstrevende interieur onze grootste struikelblokken zijn. Als het dát maar is, zouden we er zelf aan durven toevoegen. De 1.4 D4-D is in zijn meest eenvoudige uitvoering verkrijgbaar voor € 18.320 en valt in detail te bewonderen in onze fotospecial.