Dat de Golf stijver werd en tegelijk minder massa heeft, maakt de veiligheidsdoelen alvast makkelijker haalbaar. Als de Duitser aan de vervormbare barrière van de EuroNCAP wordt geofferd, sleurt die immers minder energie mee. Waardoor je als bestuurder dan weer aan minder gevaarlijke hoeveelheden energie wordt blootgesteld. Om te verhinderen dat je zelf een problematisch snelheidverschil opbouwt in vergelijking met de veiligheidskooi die je omringt, houdt een combinatie van driepuntsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen met zes airbags je stevig op je plaats.
Al zulk onheil verkomen is natuurlijk beter dan genezen. En daarvoor trekt ook VW de technologieschuif open. Uiteraard ligt daar ABS met remkrachtverdeler, noodremhulp, onder- en overstuurcompensatie (VW verpakt dat nog steeds erg misleidend onder de noemer van het elektronische differentieel, in optie overigens) en stabiliteitscontrole in, maar daar houdt het niet mee op. Front Assist is, zoals we reeds in de inleiding vermeldden, standaard. Dat bestaat uit een systeem met een radar onderin de voorbumper, dat desnoods zelf de rem intrapt als de afstand met een voorligger kritisch wordt. In verschillende uitrustingsversies, pakketten en als optie zijn nog zaken beschikbaar als een camera die verkeersborden leest, een rijstrookassistent, een functie die detecteert wanneer je slaperig wordt, adaptieve bochtverlichting, adaptieve snelheidsregelaar en diens meer. Al wat er standaard niet op zit, kan je dus nog altijd bijbestellen.