VW Golf 1.6 TDI Rijgedrag

VW Golf 1.6 TDI
Bekijk 29 foto's
Door: BV 29-01-2013

De Golf van de nieuwe generatie zet haast 100kg minder op de weegschaal dan voorheen en zag daarnaast alle bestelbare motoren flink zuiniger worden. Volkswagen had een duidelijk doel voor ogen: meer afstand uit elke druppel brandstof persen natuurlijk, zonder daarbij aan ruimte of comfort in te boeten. De aanstormende ecomotive-versie zal zo niet meer dan 83g CO2/km in de atmosfeer blazen of 3,2l/100km verbruiken. Onze 105pk sterke 1.6 TDI voorzien van Bluemotion technologie en vijf versnellingen houdt het bij 3,8l/100km en 99g CO2/km. Nog altijd erg puike waarden voor een middelgrote gezinswagen, die echter in de praktijk wat optimistisch blijken te zijn. Zet je de Golf uitsluitend in op lange trajecten, dan willen we nog wel geloven dat een verbruik van beneden de vijf liter haalbaar is. Maar indien je eerder korte ritjes op de planning hebt staan, zit je daar geheid boven.

Hoewel de Golf VII uiteraard ook weer voorzien is van de gevoelloze elektrische stuurbekrachtiging, is dit een erg goede en lineaire eenheid die ons nooit ergerde. De multilink achteras is dan weer niet van de partij, toch niet als je voor een lage vermogensversie kiest. VW monteert dan een simpele starre as achteraan, en daar zijn we rouwig om. Al is dat meer uit principe; want hoewel de zestienhonderd je desnoods in een lang niet kwade 10,7 seconden van 0 naar 100km/u brengt, verleidt de vierpitter je niet meteen tot flitsend stuurwerk. VW koos ervoor om de prijs niet te laten stijgen ondanks de vele investeringen in zuinigheid, en de minder complexe achtertrein is daarvan één van de opofferingen.

Eénmaal op de baan merk je niet meteen veel van die jammerlijke operatie, tenzij je nadrukkelijk de grenzen van het onderstel af gaat tasten. Meer nog, onderweg te midden van het verkeer van elke dag voel je eigenlijk helemaal niets. Emotieloos: zo stuurt deze Golf over het wegdek. Correct en zonder fouten, behoorlijk comfortabel zonder te pas en te onpas door de kniëen te gaan. Bij de pinken als het moet, maar nooit de indruk gevend de Sportieve Sam uit te willen hangen. Saai? Jazeker, maar soms hoeft dat helemaal niet erg te zijn. Voor meer kunde en vertier kan je nog altijd een performantere versie bestellen, die wél een waardige achtertrein meekrijgt en optioneel met een adaptieve demping kan uitgerust worden.

Geef commentaar
comments by Disqus