Eerst even tijd voor een veralgemening. Alle interieurs van de Volkswagenvloot blinken uit in kwaliteit en ergonomie, maar schuwen elke sensatie of extravagante modetrend. Botter gesteld: het is van binnen een saaie, maar donders goeie boel. Dezelfde vlieger gaat dan ook op voor deze Golf, simpelweg omdat VW in al zijn modellen de binnenkant recycleert met een minimum aan modelspecifiek maatwerk. Dat vinden we overigens geen probleem, want hoewel dit betekent dat deze Golf VII zoals verwacht langs binnen bovenal erg voorspelbaar blijkt te zijn, wil het ook zeggen dat alles op zijn plaats zit, naar behoren werkt, hoogwaardig en duurzaam aanvoelt. Al is er wel sprake van enige ingetoomde frivoliteit: de middenconsole, wijzerplaten en deurpanelen worden afhankelijk van de versie voorzien van sierlijsten die aluminiumkleurig of pianozwart zijn. VW volgt er zowaar toch een beetje de trends mee.
Het meubilair steunt uitstekend, je kan er zo marathonritten mee ondernemen. Achteraan is wederom meer ruimte voor knieën en benen, is het comfort eveneens voortreffelijk en merk je net als vooraan niets van de centimeters die boven je kruin werden geofferd. En evenmin van het gewicht dat VW bespaarde in de constructie van de achterbank. De belaadbaarheid van de koffer gaat ook in de plus. Om te beginnen past er met 380l exact 30l meer in dan voorheen. Da's toch gauw een uit de kluiten gewassen sporttas. Het gaat ook wat makkelijker, want de kofferklep is groter en de laaddrempel lager. De achterbank kan je platleggen om tot 1.270l in de Golf te proppen op een laadvloer van 1,56m lengte. Nog meer kan ook, vanaf de Trendline, want dan is de passagierszetel vooraan voorzien van een neerklapbare rugleuning die daar nog eens 85cm bijdoet.
De in onze wagen gemonteerde Ergo-Active bestuurderszetel (€ 342) heeft een aanpasbare lendensteun, massagefunctie en is gezegend met bijkomende verstelmogelijkheden. In alle modellen kan de stoel 20mm verder achteruit worden geschoven dan voorheen, en ook het afgeplatte stuur heeft een groter verstelbereik. VW komt daarmee naar eigen zeggen tegemoet aan de wens van de volslanke mens. De schakelpook werd zelfs ietsje hoger, zodat de knop beter in de hand komt te liggen. Afijn, we moeten tevreden concluderen dat VW ook een keertje aan de voorste stoelen denkt als het de vrijgekomen interieurcentimeters herverdeelt.