Sinds de eerste VW Golf anno 1974 van de montageband reed, heeft wellicht geen enkel lid van het hoger kader in het Volkswagen-bastion luidop de vraag durven stellen of het langzamerhand niet eens tijd werd voor een nieuwe naam. Waarom zou het ook? Tijdens de bijna veertig jaar waarin VW's absolute succesnummer werd geproduceerd, nam de vraag ernaar op geen enkel ogenblik echt af. Meer nog, binnenkort viert het huis met gepaste trots het dertig miljoenste exemplaar en dan kunnen de fabrieken vandaag eigenlijk al niet meer volgen. Het marketingdepartement moest niet alleen met zijn fikken van de gouden naam blijven, maar ook de ingenieurs kregen strikte consignes mee. Verbeter alles, maar toon het niet. Hou het sober. We kunnen zo uit het hoofd een stuk of wat producten voor de geest halen die dankzij diezelfde formule al jaren en jaren blijven scoren, dus steek houden doet die redenering wel. En zo staan we er helemaal niet van verrast wanneer we met eigen ogen vaststellen dat generatie zeven alweer sprekend lijkt op generatie zes, terwijl beide geen schroefje met elkaar delen.
Een nieuw modulair platform dat het concern in de toekomst voor liefst 40 modellen zal gebruiken, een lagere productieprijs, zuinigere motoren en een fors lager gewicht. Dat zijn de voornaamste troeven die generatie zeven met zich meebrengt; wetenswaardigheden waar de consument misschien niet meteen van wakker ligt, maar die er wel degelijk toe doen. Een radargestuurde waakhond die vooruit kijkt en zelf de remmen bedient om botsingen om z'n minst minder erg te maken is standaard voor België. Onze testwagen is uitgerust met de 105pk sterke 1.6 TDI, de instapdiesel die er al is vanaf € 21.020. In tegenstelling tot de meer vermogende versies, stelt deze - net zoals de overige varianten met een vermogen van minder dan 122pk - het voortaan met een starre as in plaats van een onafhankelijke ophanging achteraan. Bovendien heb je in deze configuratie enkel recht op 5 versnellingen. De benzineversies hebben wel allemaal een zesbak. De 1.2 TSI is er vanaf € 18.990 en is de goedkoopste van het lot. Een 1.4 TSI bestaat in twee versies - één van 122pk die € 20.200 kost en één met 140pk die minstens € 23.460 moet opbrengen maar wel meteen beter is uitgerust, onder andere met cilinderuitschakeling. Beter en niet duurder. Helemaal anders, maar optisch meer van hetzelfde. Ook benieuwd of dat volstaat?