Een Golf moet in de eerste plaats een Golf blijven, zo hangt in dikke, vette vermanende letters boven het bureau van de hoofdontwerper. Het is een filosofie die bij de ene generatiewissel al wat vrijer geïnterpreteerd werd dan de andere, en laten we dan ook maar meteen verklappen dat de nieuweling nauwelijks te onderscheiden valt van zijn voorganger. Je zou kunnen denken dat de tekenafdeling te kampen had met een onverwacht groot aantal gevallen van burn-, black- of andere outs, maar niets is minder waar. In tegendeel zelfs, het is een waarlijk fenomenale verwezenlijking dat het lijkt alsof VW uiterlijk zo weinig aan de Golf heeft gewijzigd, terwijl eigenlijk alles anders is. Waarom het merk al die moeite doet blijft een open vraag, maar één ding staat vast: de klant krijgt vooralsnog geen genoeg van het klassieke lijnenspel, want de fabrieken kunnen nauwelijks aan de vraag voldoen. En als je de zaak vanuit dat perspectief bekijkt, moeten we beamen dat elk visueel risico er één te veel is.
De details dan maar. Met een lengte van 4,25m is de zevende generatie 5,6cm langer dan editie nummer zes. Hij is ook 1,3cm breder en heeft wielen die meer op de hoeken staan, terwijl de overhangen krompen. De wielbasis is met 5,9cm toegenomen tot 2,64m en de sporen zijn voor- en achteraan respectievelijk 8 en 6mm breder. Waar de Golf dan weer op toegeeft is in de hoogte, waarmee we in het segment stilaan kunnen spreken van een trend. Een hoogtebeperking van amper 2,8cm is voldoende om het frontale oppervlak ondanks de grotere spreidstand van de wielen niet te doen toenemen.
En dat is belangrijk in de strijd om een betere aerodynamica, met positieve gevolgen voor het verbruik. De luchtwervelingen om en achter de auto zijn door allerlei kleine (en uiteraard onzichtbare) ingrepen met 10% beperkt. Door meer gebruik te maken van staal van een hogere treksterkte voor de structuur en dunner plaatstaal voor de panelen, is het gewicht gevoelig gereduceerd. In het eerste geval wordt 37 kilogram bespaard terwijl de stijfheid 20% toenam, en in het tweede bedraagt de besparing nog eens tot 23kg. Ingrijpend allemaal. De cabine werd optisch wat meer naar achteren geplaatst zodat de motorkap langer lijkt, en de zijvleugels liggen nu lager dan de motorkap. Dat weten we, omdat we het lazen in de perspresentatie. Details dus, of hadden we dat al gezegd?