VW Golf 1.6 TDI Conclusie

VW Golf 1.6 TDI
Bekijk 29 foto's
Door: BV 29-01-2013

De Golf van de zevende generatie zet haast 100kg minder op de weegschaal dan voorheen en zag daarnaast alle motoren flink zuiniger worden. Hij groeide in de breedte en in de lengte, maar werd lager en aerodynamischer. Dat al die ingrijpende aanpassingen visueel eigenlijk volkomen aan ons voorbij gaan, is te wijten aan het feit dat VW nog steeds hardnekkig vasthoudt aan steeds hetzelfde exterieur. Originaliteit is dan ook nog niet meteen een kwaliteit die we aan de Golf kunnen toeschrijven, maar of dat eigenlijk wel als een troef beschouwd moet worden in dit segment, durven de goed gevulde orderboekjes serieus in vraag te stellen.

Volkswagen had een duidelijk doel voor ogen: meer afstand uit elke druppel brandstof persen natuurlijk, zonder daarbij aan ruimte, veiligheid of comfort in te boeten. De aanstormende ecomotive-versie zal zo niet meer dan 83g CO2/km in de atmosfeer blazen of 3,2l/100km verbruiken. Onze 105pk sterke 1.6 TDI voorzien van Bluemotion technologie en vijf versnellingen houdt het bij 3,8l/100km en 99g CO2/km. Nog altijd erg puike waarden voor een middelgrote gezinswagen, die echter in de praktijk wat optimistisch blijken te zijn. Zet je de Golf uitsluitend in op lange trajecten, dan willen we nog wel geloven dat een verbruik van beneden de vijf liter haalbaar is. Maar indien je eerder korte ritjes op de planning hebt staan, zit je daar geheid boven.

Het interieur kan zo in elke andere VW gaan wonen zonder argwaan te wekken, maar dat is niet per definitie een slechte zaak. De Golf is ruimer voor- en achteraan, heeft uitstekende zetels, een heldere ergonomie en is gevuld met goed ogende en prettig aanvoelende materialen. Hij is 2,8cm lager dan voorheen maar daarvan merk je niets. De toename van 5,9cm in de wielbasis is dan weer wel te zien aan de knieruimte voor de inzittenden achteraan. De Golf overklast z'n voorganger ook op dit vlak en mede daardoor vinden we het spijtig dat van al die vooruitgang aan de buitenzijde zo weinig te merken is.

Met een vanafprijs van € 18.999 (1.2 TSI) is de Golf goedkoper dan voorheen. Al mag je dat met een korreltje zout nemen, want op een niet-metaalgrijze lakkleur na dien je voor elke andere tint minstens € 500 op te hoesten. Rood, zwart, blauw, zelfs voor wit. De Volkswagen heeft wel meer technologie aan boord, want een radargestuurde assistent met noodstopfunctie is standaard in ons land en kost elders € 550. Onderhuids is er echter meer aan de hand, want de versies tot en met 122pk krijgen nu wel een simpeler ophanging die achteraan niet eens geheel onafhankelijk is. Die ingreep, dewelke ook onze 105pk sterke 1.6 TDI (€ 21.020) heeft moeten ondergaan, levert een rijgedrag op dat in gelijke pas loopt met het uiterlijk: saai en voorspelbaar, maar vooralsnog niet op een grove fout te betrappen. Wat dat koetswerk betreft, ontdek je zoals steeds alle hoekjes en kantjes van de nieuwe Golf in onze fotogallerij.

Geef commentaar
comments by Disqus