Binnenin is er ruimte zat. De totale lengte is met 3,3cm toegenomen tot 1,78m, terwijl je op de achterbank van 4,7cm extra beenruimte geniet. Maar we zijn er nog niet. De hoofdruimte achteraan steeg van 96,6cm tot 98cm (concreet: vanaf 1m95 zit je met de kruin tegen het plafond aan) en de ellebogen en schouders krijgen er respectievelijk 2,6cm en 4mm ademruimte bij. Vooraan tellen we iets meer van hetzelfde, in dezelfde volgorde 3,9cm en 1,9cm erbij. We blikken vervolgens nog even terug naar de moduleerbare laadruimte, voorzien van netten, haken en een dubbele bodem, waar je met de achterbank neer een kast tot 2,4m in de lengte kan vervoeren. De drempel ligt op net geen 70cm, waardoor de Octavia alweer goede punten scoort.
Om de bekende slogan verder kracht bij te zetten voorziet de Octavia zaken als een multimediahouder (voor gsm, smartphone etc.), een vuilbakje in de deuren en een houder voor het verplichte fluohesje. Aan boord kan je evengoed 8 drinkbussen kwijt en heb je weinig te klagen over het zicht rondom. Het interieur in zijn geheel straalt degelijkheid uit, zij het niet op Audi-niveau, en familiebanden met andere leden uit de grote VW-groep zijn niet ver te zoeken. Een correcte zitpositie is zoals verwacht snel gevonden, met ruim verstelbare zetels op maat van een in Lederhosen gehesen Oostenrijker met een gezonde appetijt. Geen klachten. Ook van de partij: een stekkeraansluiting achterin, een elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak alsook Volkswagen's laatste nieuwe multimediasysteem met aanraakscherm (van 5,8" tot 8") en uitvoerige menumogelijkheden. De handleiding even doornemen kan dus nooit kwaad.