Vorig jaar lieten we de Rapid op je los, een onopmerkzame verschijning die zich sinds zijn introductie moeilijk op de map kon plaatsen vanwege de beperkte afmetingsverschillen met de Octavia II. Zijn bestaansrecht wordt dan ook sinds dag één in vraag gesteld. Maar nu is er een nieuwe Octavia, die het gat met de Fabia alweer wat groter maakt en de Rapid alsog een kans gunt. Al lijken diens slaagkansen eerder beperkt. De Rapid blijft een snelle tussenoplossing en men heeft het zichzelf niet bepaald gemakkelijk gemaakt. Bij Seat vindt je hem immers als Toledo terug.
De Octavia, dat is een ander paar mouwen. Het model staat bekend als de melkkoe van het Tsjechische merk en heeft zijn commerciële strepen al lang verdiend. Generatie één verscheen al in 1996 en de teller staat inmiddels op ruim 3,7 miljoen verkochte exemplaren, wat neerkomt op 41% van de totale Skoda-verkoop. En de laatstkomende moet nog beter doen, aangezien men er tegen 2018 op jaarbasis minstens 1,5 miljoen exemplaren van wil slijten.
In plaats van ons op een kleine diesel te storten, kiezen we ditmaal voor de 1.4 TSI benzinemotor. Die levert 140pk, laat gemiddeld 121g/km CO2 ontsnappen en zou ruimschoots aan de noden van de dagdagelijkse bestuurder moeten voldoen. Op voorwaarde dat die geen al te flitsende prestaties verwacht natuurlijk, want daarvoor moet de op stapel staande RS gaan zorgen. De lat nog lager leggen had ook gekund, door een 1.2 TSI (86 of 105pk) door het Portugese landschap te jagen, maar die krachtbron krijg je binnenkort in de VW Golf voorgeschoteld. De topper is voorlopig met een 1.8 TSI (180pk) gezegend. Diesels komen in tweevoud, als 1.6 TDI (105pk - 99g/km) en 2.0 TDI (150pk - 106g/km). Een Octavia op aardgas zit in de pijplijn, vierwielaandrijving eveneens.
Het gamma omvat 3 uitrustingsniveaus (Active, Ambition en Elegance) met een vanafprijs van € 18.140 voor de 1.2 TSI met 86pk, of € 22.800 voor de kleinste diesel. Een 1.4 TSI (verkrijgbaar vanaf Ambition) kan je vanaf € 24.000 mee naar huis nemen.