Skoda Octavia 1.4 TSI Conclusie

Skoda Octavia 1.4 TSI
Bekijk 29 foto's
Door: AUTO55 29-01-2013

Sinds de lancering in 1996 zijn we inmiddels aan de derde generatie Octavia toe. De grootste slokop van het Skoda-gamma, die 41% van de totale verkoop voor zijn rekening neemt. En de Octavia is forser bemeten dan ook, met een binnenruimte waarvan zelfs de VW Passat mag beginnen zweten. Skoda probeert ons weliswaar wijs te maken dat de nieuwe midddenklasser bol staat van vernieuwing en een tijdloos ontwerp naar buiten brengt, maar ons getraind oog heeft toch geen elementen van het genre kunnen opmerken. De saaie lichtblokken en de 'vin' in de C-stijl niet nagesproken.

De nieuwste Octavia blijft dus een conservatieve auto, gericht naar conservatieve bestuurders. Al zullen die waarschijnlijk erg tevreden zijn met hun nieuwe aankoop. Onze Tsjech van dienst laat namelijk bitter weinig zwakke punten opmerken, of toch in eerste instantie, en gooit er net als de eerder geteste Rapid zelfs enkele handigheidjes bij om de tot vervelens toe herhaalde slagzin te verantwoorden. Skoda is gewoon slim, zo beweert men, en tegenspreken kunnen we dat eigenlijk amper. Het interieur is een mengelmoes van VW-onderdelen maar het geheel oogt netjes en de bouwkwaliteit mag er zijn. En het is er aangenaam vertoeven, zowel voor- als achterin de auto.

Wij kozen ditmaal voor een 1.4 TSI, de 140pk sterke middenmoot op benzinevlak. Deze gaat prat op een normverbruik van 5,3l/100km (in combinatie met de manuele zesbak) en een gemiddelde CO2-uitstoot van 121g/km. Het sprintje naar 100km/u neemt 8,4 seconden in beslag, toppen doet hij bij 215km/u. Dat zijn aardige cijfers, maar ze laten zich niet naar sensaties vertalen. Wat overigens nooit de bedoeling was. De Octavia houdt eerder van een doordeweekse rijstijl en straalt vertrouwen uit. Stuuromwentelingen vallen niet te licht uit en de auto stelt zich best leesbaar op. Al worden we er zelf nog steeds niet warm van. Prijzen blijven voorlopig uit, maar we houden je op de hoogte. Verwacht al maar een lichte meerkost met 3 nullen ten opzichte van het huidige model. Meer beeldmateriaal vind je zoals altijd in onze fotospecial terug.

Geef commentaar
comments by Disqus