Je mag ervan uitgaan dat Mazda's nieuwste voldoende strak in de veiligheidsuitrusting zit om bij de EuroNCAP crashtests een vijf-sterren-notering naar zich toe te rijven. De organisatie heeft z'n handen evenwel nog niet op het model kunnen leggen. Op papier is er alvast niets mist met de standaard Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes, gordeldracht-alarmen, zes airbags en specifieke structuur van voorbumper en motorkap (om onfortuinlijke voetgangers zachter op te vangen). En natuurlijk is elke zitplaats voorzien van een driepuntsgordel (met spanners voor de voorste exemplaren).
Meer veiligheidssnufjes worden toegevoegd naarmate het afwerkingsniveau stijgt. De Active herkent hindernissen in de stad en bedient de remmen tot 30km/u, terwijl de Executive er nog een stevige schep bovenop doet. Daarop vind je ook nog eens een automatische functie voor de verstralers, een achteruitrijcamera, meedraaiende xenonlichten en een rijstrookassistent. Dan blijft eigenlijk alleen nog het Cruise Pack voor € 1.000 in de optielijst staan. Dat systeem vervangt de standaard snelheidsregelaar door een cruise control met radar, die bij alle legale snelheden zelf in de remmen gaat als een ongeval daardoor vermeden of getemperd kan worden.