Het is inmiddels al drie generaties geleden dat Mazda de nogal stoffige 626 van de kofferklep gooide en simpelweg verving door 6. Een teken dat het model zichzelf innovatiever ging positioneren, al was dat bij de eerste versie eerder een marketingverhaal, dan dat het wat met inhoud was. Ditmaal is het eerder andersom, want net als de eerder gelanceerde CX-5 is deze 6 de vrucht van een sterk doorgedreven merkfilosofie waarin steevast geopteerd wordt voor de perfectie van gekende technologie alvorens andere opties te verkennen. Het heet Sky-activ, maar de vlag is onbelangrijk, terwijl de lading dat wel is. Daarover hebben we echter in het verleden reeds uitgebreid bericht. Het effect is evenwel dat het de Japanners met de nieuwe 6 zowel in staat stelt om op vlak van afmetingen te gaan aanschurken bij hogere segmenten, terwijl de uitstoot nu de norm is in z'n klasse. De zuinigste ‘zes' kan dan ook pronken met een fiscale aftrekbaarheid van 90%. Een troef voor de fleetafdeling van het bedrijf die de opdracht heeft om 1 op 4 exemplaren aan fleet-klanten te slijten, terwijl dat bij het uittredende model nog 1 op 10 is.
Het gamma bestaat uit twee koetswerkversies, berline en break, en vier motorversies. Een 2,5l benzinemotor wordt in ons land niet weerhouden, waardoor je als benzinerijder alleen een tweeliter kan aanstippen. Die er dan weer wel in twee vermogensversies. 145pk of 165pk sterk met een instapprijs van € 24.940 - meteen de basisprijs voor de 6. Dieselen met een 2,2l vanaf € 27.190 met 150pk. De toppers wringen nog 25 extra pk's uit hetzelfde blok, maar daarvoor moet je natuurlijk weer je bankrekening aanspreken. Wat dan weer geen gevolgen heeft, is je keuze voor een break of een berline. Aan beiden hangt -eerder uitzonderlijk- een identiek prijskaartje. We mikken dan ook op een grote populariteit voor de functionele variant. Opvallend - en belangrijk - gezien de huidige obsessie van de stadskist met de CO2-uitstoot: de zuinigste diesel tikt af op amper 104gr/CO2/km. Dat is een waarde waar niet eens alle stadswagentjes aan komen...
Drie uitrustingsversies zijn voorzien: Challenge, Active en Executive. Van een instapniveau kan je met moeite spreken want onder meer 17-duimsvelgen en een manuele airco zijn daarop al aanwezig. Bedieningselementen aan het stuur, een volautomatische airco en een aanraakgevoelig informatiedisplay beschouwen we als de belangrijkste ingrediënten van het € 1.800 duurdere Active-niveau. Voor Xenonlichten, een achteruitrijcamera, leder, 19-duims velgen en een navigatiesysteem van Tomtom moet je naar het hoogste niveau uitwijken.