Subaru herwerkte onderstel en structuur en maakt daarbij gebruik van een grotere hoeveelheid staal met een hoge treksterkte. Met andere woorden: de koets is nauwelijks zwaarder maar wel steviger en beter dan voorheen in staat om botsenergie om de veiligheidskooi voor de inzittenden te leiden. Maar de verbeteringen houden daar natuurlijk niet op. Elk van de airbags is van een nieuwere, fijner afgestelde generatie dan voorheen, gordelspanners zijn er nu op alle zitplaatsen en de voorzetels vangen het effect van een whiplash op. In Europa pakt de Forester zelfs uit met een knie-airbag voor de bestuurder.
We kunnen een boom opzetten over de inherente veiligheidsvoordelen van een integraalaandrijving, maar dankzij de winterprik van de jongste weken kan ongeveer iedereen zich daar een voorstelling van maken. Wat wel de moeite is om even aan te stippen, is dat stabiliteitscontrole uiteraard standaard is, maar zichzelf weer met extra functies opnieuw uitvond. Op de beter uitgeruste edities (vanaf Luxury) met CVT-automaat krijgt die nu ook een ‘X-mode'. Dat systeem past actief de koppelverdeling over de voor- en achteras aan om de tractie in sommige gevallen te verbeteren en omvat onder meer ook een afdaalhulp voor hellingen.
De inspanningen van Subaru blijven niet zonder beloning; de EuroNCAP schatte de prestaties voldoende hoog in voor een vijf-sterren-quotering.